Prisutdelning "Nya ögon på STÅL" - Torsdag 22/3

Prisutdelning "Nya ögon på STÅL" - Torsdag 22/3

Entreprenörföretagen och Stålbyggnadsinstitutet (SBI) i samarbete med Svenska Teknik & Designföretagen och Stockholmsmässan inbjöd hösten 2011 till en arkitekttävling för studenter om utformningen av ett besökscafé vid Nordbygg 2012. Tävlingen arrangerades i samråd med Sveriges Arkitekter.

Tävlingsuppgiften var att skapa ett nytänkt, spänstigt, spännande och gärna oväntat möte med stål, uttryckt i en fungerande cafémiljö på Nordbygg 2012 i Stockholm. Förslaget ska visa stålets många möjligheter och goda egenskaper och samtidigt ge en upplevelse för besökaren.

Vid tävlingstidens utgång hade 41 godkända förslag lämnats in och juryn fick ta del av många kreativa idéer. Bidragen visade en stor bredd och innovation när det gäller nya och oväntade sätt att använda stål.

Förslaget GRUVAN inlämnat av Jonas Berg och Benjamin Holmström utsågs till vinnare. Jonas och Benjamin som studerar vid Chalmers Arkitektur har utöver prissumman på 20.000 kr fått se sitt vinnande besökscafé i stål byggas upp på Entrétorget vid Nordbygg 2012 på Stockholmsmässan.

Prisutdelning sker torsdagen den 22/3 kl. 16.30 på entrétorget, Stockholmsmässan alldeles bredvid stålcafét GRUVAN.

Juryn har även gett hedersomnämnande till sex av tävlingsbidragen. Dessa bidrag ställs ut i anslutning till det vinnande bidraget GRUVAN på entrétorget. I samband med prisutdelning deltar även några av dessa studenter:

• Coil – Jonna Berg och Emma Svanström, Chalmers
  • Framing – Lukas Malm och Beatrice Eckord, LTH
  • Steel Weave – Chingis Ruth och Joakim Wadenholt, KTH
  • Stål for all – Michael Ghersetti Fabiansson och Gizella Puskas, Chalmers
  • Ståläng – Saga Karlsson och Anna Wrener, Chalmers
  • Svalan – Helena Rengemo och Lowa Sund, Chalmers

Mer information:
Samtliga 41 tävlingsbidrag samt juryutlåtande finns på http://www.arkitekt.se/s69392

Bilder och bildtexter:
Bild 2034 – Jonas Berg och Benjamin Holmström
Bild 28 GRUVAN – Vinnande bidrag Nya ögon på STÅL
Bild 6299 – Stålcafét GRUVAN några dagar innan Nordbygg.

Pressrum (med bilder, länkar och tidigare pressmeddelanden):

Kontaktperson:
Lisa Udd, Entreprenörföretagen, 08-762 75 87, lisa.udd@entreprenorforetagen.se