Skotta säkert, skotta taken i tid!

Skotta säkert, skotta taken i tid!

Snö som ligger kvar på taken för länge kan orsaka stora problem. Det är just därför som branschen inför denna vinter har gjort en gemensam satsning på projektet Skotta säkert. Ingredienserna är bland annat utbildning, licenskrav, snöskottningsapp och fem viktiga anledningar till att skotta i tid.

Snö och is på tak orsakar personolyckor samt materialskador för miljontals kronor varje år. Efter de senaste dagarnas intensiva snöoväder är riskerna för ras och skador överhängande. Det är därför som licensieringssystemet Skotta säkert lanserades i början av hösten. Skotta säkert är ett projekt som ska ge säker takskottning och som hittills har licensierat cirka 300 handledare och runt 2 000 takskottare runt om i landet.

Krav på licens för takskottning
Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) och Fastighetsägarna har även skärpt kraven i ett nytt gemensamt avtal för snöskottning. Försäkringsbolagen drar också sitt strå till stacken och förmodligen kommer de flesta försäkringsbolag till årsskiftet 2013/14 att ställa krav på att fastighetsägare enbart anlitar företag med utbildning och licens enligt Skotta säkert.
Intresset från försäkringsbolagens sida är stort. Redan nu är det flera av dem som har skrivit om sina försäkringsvillkor, säger Martina Henriksson, från försäkringsförmedlarna Säkra, som är en av initiativtagarna till Skotta säkert.

Villaägare bör också se upp
Villaägare har inte något krav på sig att skotta bort snön från taken för att få ersättning från försäkringen. Men obehagliga överraskningar i form av skador på tak och därmed vattenläckage kan undvikas om snön bara tas bort i tid. Villaförsäkringen gäller om taket till bostaden bryter samman på grund av snötryck. För bostadsrättsföreningar gäller däremot andra regler än för villor. Då har föreningen krav på sig att skotta taken, annars får man ingen ersättning om taket skulle gå sönder av snötrycket.

Skotta i tid
Förebyggande åtgärder är därför a och o för fastighetsägare och för bostadsrättföreningar.
I god tid före vintersäsongen bör alla fastighetsägare skriva ett avtal med en leverantör som arbetar med takskottning och som är licensierade enligt Skotta säkert, säger Mats Jonaeson, vd på Jonaeson Plåt AB i Stockholm, och en av de första som utbildade sig som handledare enligt Skotta säkert. Mats har även utvecklat en snöskottningsapp, Stiria, som ska hjälpa skottare och fastighetsägare med dokumentation och beställning av skottning.

Kontaktuppgifter:

Plåtslageriernas Riksförbund: Alexander Iliev, 08-762 75 93, alexander.iliev@entreprenorforetagen.se
Entreprenör: Mats Jonaeson, Jonaeson Plåtslageri AB, 070-944 69 69
Försäkringsfrågor: Martina Henriksson, Säkra AB, 070-10 98 007, martina.henriksson@sakra.se

Läs mer på www.skottasakert.se. (Här finns kontaktuppgifter till samtliga licensierade entreprenörer)
Läs mer om snöskottningsappen på www.stiria.se.

5 ANLEDNINGAR ATT SKOTTA I TID!

1.  Enklare att skotta eller blåsa bort nysnö. Det bästa är att ta bort snön precis när den har fallit. Med en vanlig lövblås går det bra att blåsa bort snön. På så vis får du aldrig is på taket.

2.  Att hugga bort is innebär stora risker för skador på taket. Vänta inte på att det ska bli istappar. Det är alltid bättre att skotta snö än att hugga is, eftersom is är mycket svårt att ta bort med spadar av plast. Det behövs hårdare verktyg och därmed riskerar du att få skador på taket.

3.  Isolerande snötäcke kan leda till vattenskador. Snön isolerar och lägger sig som ett tjockt värmande täcke över taket. Då finns det risk att snön närmast taket smälter och det rinner vatten, ner till takfoten där det vid minusgrader fryser till is och i värsta fall kan orsaka vattenläckage.

4.  Snö är tungt och vid snedfördelning kan taket ta skada. De flesta läckage som inträffar sker på tak mot innegårdar, pga. att dessa skottas sällan då man anser att eventuella istappar inte kan skada någon eftersom de inte faller ned på någon trafikerad trottoar eller gata. En snedfördelning kan dock göra mer skada än en jämnt fördelad last. Se därför till att skotta hela taket och skotta det jämnt.

5. Rekommenderad maximal höjd på snötäcket är 10 cm. Har det snöat så att det ligger ett 10 centimeter tjockt snötäcke på ett tak med en varm vind (gäller ofta byggnader med vindsvåningar) så ska snön bort direkt. Obs att måttet gäller nysnö eftersom snö sjunker ihop med tiden.