Vi har bytt namn till Plåt & Ventföretagen – Nu är vi vad vi heter!

Vi har bytt namn till Plåt & Ventföretagen – Nu är vi vad vi heter!

Bransch- och arbetsgivarförbundet Plåtslageriernas riksförbund, som sedan år 20I0, har marknadsförts som Entreprenörföretagen, har i dag - på förbundets årliga kongress - bytt namn till Plåt & Ventföretagen. Beslutet att byta namn till Plåt & Ventföretagen, var enhälligt.

– Namnfrågan har varit uppe för diskussion vid varje kongress de senaste åren. Bland annat för att många, inklusive mig själv, har ansett att Entreprenörföretagen inte var ett passande namn för ett arbetsgivarförbund för plåtslagerier och ventilationsföretag, säger Plåt & Ventföretagens nygamle vd, Johan Lindström.

– Att Entreprenörföretagen var ett namn som i alla sammanhang behövde förklaras, gjorde att det var extremt svårt att på ett snabbt och attraktivt sätt marknadsföra vårt förbund och våra medlemsföretag. Till skillnad mot Plåt & Ventföretagen som direkt återspeglar vilka branscher medlemmarna är verksamma i.

Den gamla symbolen i logotypen kommer att användas även fortsättningsvis, och därför kommer namnbytet att ske på ett smidigt och icke kostsamt sätt.

– Plåtslageriernas riksförbund var inte heller något passande namn eftersom det exkluderade de medlemmar som är verksamma i ventilationsbranschen. Plåt & Ventföretagen är däremot ett namn som även de känner sig hemma med. Dessutom kommer namnet att attrahera helt nya ventilationsföretag som plötsligt kan tänka sig att bli medlemmar, säger Jörgen Rasmussen, ordförande i Plåt & Ventföretagen.

– Även våra fackliga motparter har uttryckt missnöje med namnet Entreprenörföretagen, då de inte förstår med vilken bransch de tecknar ett avtal med. Plåt & Ventföretagen är däremot ett namn som gör att alla mottagare förstår vad våra medlemsföretag jobbar med. Ett namn som gör att vi helt plötsligt är ett förbund som äntligen är vad vi heter, säger Claes Arenander, förbundsjurist på Plåt & Ventföretagen.

PLÅT & VENTFÖRETAGEN bransch och arbetsgivarorganisationen för företag verksamma inom byggnadsplåt- och ventilation. Läs mer på www.entreprenorforetagen.se