Arkitekterna Klara Jutéus och Rickard Stark representerade OKIDOKI under prisutdelningen.

Vinnaren av PLÅTPRISET 2023 är OKIDOKI för Kaparen

Varsam och omsorgsfull gestaltning, återbruk och nytänkande var några av de berömmande orden från juryn när arkitektbyrån OKIDOKI fick ta emot PLÅTPRISET 2023 för transformationen av biograf Kaparen i Göteborg. Samtliga plåtarbeten är utförda av Pogab, som är medlemmar i Plåt & Ventföretagen.

Arkitekterna Klara Jutéus och Rickard Stark representerade byrån under prisutdelningen. Förutom ära och beröm tog de emot det fysiska PLÅTPRISET – ett exklusivt och unikt konstverk av metallkonstnären Marie Louise Kold. Båda var mycket nöjda med vinsten:

— Det här känns jättebra. Det var så många fina förslag och då är det extra roligt att vinna. Med Kaparen är vi mest nöjda med att vi har gjort ett dekorativt tillägg till det som redan fanns. Vi har kompletterat och utvecklat den befintliga vackra byggnaden.

OKIDOKI har arbetat med renoveringen och utbyggnaden av Kaparen i nära samarbete med Göteborgsfamiljen och designern Jennie Bramer. Resultatet är en elegant helhet där den gamla funkisbiografen har kompletterats med en ornamenterad tillbyggnad i koppar och aluminium, liksom delar med återbrukad kopparplåt. En lyckad uppgradering som idag alltså hyllades genom att OKIDOKI fick ta emot PLÅTPRISET 2023.

Mathias Mattsson, vd på Pogab:
– Det är jättekul att Kaparen vann, inte minst eftersom vi har jobbat så nära med arkitekterna på OKIDOKI och bollat idéer tillsammans redan från start. Vi var tidigt inne i projektet och skissade på takkonstruktionen tillsammans med OKIDOKI. Det var då vi kom med idén att återbruka det gamla koppartaket till trapphuskupolen.

Plåtslagarna på Pogab fick en rejäl utmaning när de skulle använda den buckliga gamla kopparplåten och det krävdes stor hantverksskicklighet, tålamod och list för att få till det bra.

Mathias Mattsson ser PLÅTPRISET som ett fint kvitto på att projektet Kaparen varit ett lyckat projekt med gott samarbete mellan alla parter i projektet.
–Det är ett bra pris som framhäver plåtslageri, både det traditionella hantverket och återbruk i kombination med nytänkande. Med våra grymma hantverkare ihop med OKIDOKI grymma arkitekter, en jättebra byggherre och en fantastisk slutkund så har vi skapat ett riktigt snyggt landmärke i Göteborg.

Juryns motivering
”PLÅTPRISET 2023 tilldelas en byggnad som efter en tids dvala har fått ett helt nytt liv. Tack vare en varsam och omsorgsfull gestaltning, liksom skickligt plåthantverk, är denna uppskattade och ikoniska fastighet ett fint exempel på när återbruk och nytänkande får berika med en historia och förstärka ett uttryck. Genom att förlägga teknikutrymmen i en tillbyggnad så har ursprungsbyggnadens rum och detaljer kunnat bevaras. Tillbyggnaden har trots sin slutenhet blivit ett värdigt tillskott till gatumiljön genom sin utformning i plåt med dekorativa detaljer. Denna välbevarade Göteborgsklenod har blivit en markör för hur då och nu kan samspela synligt och samtidigt sömlöst. Uppgraderingen har via intressanta arkitektoniska lösningar öppnat upp byggnaden för en lovande framtid och en levande stad.”

En arkitekturpärla som fått nytt liv
Biograf Kaparen invigdes 1940 och var i bruk fram till 1982. Därefter har såväl Posten som Lidl huserat i lokalerna som de senaste åren stått tomma och börjat förfalla. Men nu har denna arkitekturpärla fått nytt liv. Den nya trapphuskupolen som leder gäster direkt upp till takterrassen är helt klädd i återbrukad koppar från byggnaden och från ett avrivet kyrktak. Den tillkomna lägenheten som avtecknar sig på ena fasaden, har renoverats och kompletterats med ny kopparplåt. Det ursprungliga balkongräcket i sinusprofilerad kopparplåt har demonterats, renoverats och återmonterats. På fasaderna ses även ornament och balkongräcken i bearbetad aluminiumplåt, såväl slät som hamrad och lackerad i en grön kulör som matchar den ärgade kopparplåten.

Vinnare av PLÅTPRISET 2023 - projektdetaljer

Byggnadens namn: Kaparen
Ort:
Göteborg
Arkitektbyrå: OKIDOKI
Plåtmaterial: Fasad tillbyggnad: Aluminiumplåt produkt ”Hybrix” kulör RAL 6028 (Pine green) i metallicutförande, Lamera AB. Fasad nya trapphuskupolen: Kopparplåt (bland annat återbrukad från platsen).
Plåtslageriarbete/plåtmontage: Pogab AB
Byggherre/beställare: Göteborgsfamiljen
Byggföretag: BRA bygg

Årets jury för PLÅTPRISET 2023:
Inga Varg, Varg Arkitekter
Pye Aurell Ehrström, Marge Arkitekter
Jesper Lövkvist, Utopia

Om PLÅTPRISET och PLÅT23
PLÅTPRISET delas ut i syfte att uppmuntra och hylla innovativt och hållbart byggande.

Arkitekturpriset har delats ut varje år sedan 2011. Årets upplaga, PLÅTPRISET 2023, har tilldelas en svensk arkitektbyrå som under år 2022 färdigställt en byggnad på svensk mark, där plåtfasadens möjligheter har tillvaratagits och maximerats utifrån aspekterna form, funktion, innovation och miljö.

Prisutdelningen skedde den 5 oktober 2023, under det årligen återkommande arkitekturevenemanget PLÅT, vilket i år gick av stapeln på Sergel Hub i Stockholm.

Om Svensk Byggplåt
Branschföreningen Svensk Byggplåt, som är partner till PLÅTPRISET, är en branschorganisation som arbetar för att stärka och lyfta fram plåtens unika fördelar som byggnadsmaterial. Med gemensamma krafter driver organisationen även ett viktigt hållbarhetsarbete. Inom byggnadsplåt står minskat spill, återvinning och återbruk högt på agendan. Organisationen arbetar löpande med kunskapsspridning till medlemsföretagen, vilket möjliggör nya steg i riktningen mot en mer hållbar och miljövänlig byggbransch. Svensk Byggplåts medlemsföretag är ArcelorMittal, Areco, Bevego, Dala-Profil, FMH Stainless, Lindab, Plannja, Plåt & Ventföretagen, Prefa, Rheinzink, Ruukki och SSAB. Läs mer här: www.svenskbyggplat.se