Stabilt höga meritvärden i Pysslingen Skolor

När SIRIS idag meddelar de slutgiltiga meritvärdena från vårterminen 2015 står det klart att Pysslingen Skolor totalt ökar från 234 till 240 poäng. Sju av våra skolor placerar sig dessutom bland de 100 skolor som har högst meritvärde i Sverige.

- Det är fantastiskt roligt. Vi är stolta över att det goda arbete som våra skolor utför ger så fina resultat säger Ingela Hamlin, kvalitetschef i Pysslingen Skolor.

Av vårens avgångselever uppnådde även 84,8% som lägst betyget E i alla ämnen, en marginell ökning från 84,6% föregående år. För riket minskar motsvarande siffra från 77,4% förra året till 77% i år.

- Det är särskilt positivt att våra resultat utvecklas åt rätt håll, speciellt när den nationella trenden går åt andra hållet, säger Ingela Hamlin.

Andelen elever som uppnått gymnasiebehörighet ligger även stabilt över tid på drygt 92%. På flera av våra skolor är samtliga elever behöriga till gymnasiet. Detta kan jämföras med 85,6% för riket.

Den skola som uppnått högst meritvärde av Pysslingens skolor är Alfaskolan som med sina 291 poäng befäster sin position som en av Sveriges tio bästa skolor.

Sju av våra skolor placerar sig bland de 100 skolor som har högst meritvärde i Sverige:
Alfaskolan - 291
Montessoriskolan Castello - 288
Milstensskolan - 276
Fenestra Nya Hovås - 271
Maria Montessori-skolan - 270
Karl Johans Skola - 270
Friggaskolan - 267

• friggaskolan
  • maria montessori-skolan
  • fenestra nya hovås
  • karl johans skola