Bättre arbetsmiljö åt folket på Johan & Nyströms kafferosteri

Johan & Nyströms kafferostare och tehandlare i Länna utanför Stockholm rostar exklusivt specialkaffe. Eftersom råkaffet och säckarna de levereras i släpper mycket damm, har luftkvaliteten varit besvärande. Sedan de skaffade luftrenare från QleanAir har arbetsmiljön förbättrats betydligt.

”Bättre kaffe åt folket” är devisen för Johan & Nyströms kafferosteri baserat i Länna, söder om Stockholm. De rostar allt sitt kaffe varsamt och långsamt så att smakerna får tid att utvecklas ordentligt. Alla kaffen rostas på unikt sätt för att lyfta fram dess smaker så bra som möjligt. Johan & Nyström jobbar med specialkaffe vilket är en kvalitetsbenämning , där kaffet måste överstiga 80 poäng på en 100-gradig skala. Företaget driver fyra kaffebarer i eget namn i Stockholm och Helsingfors och levererar sina produkter till hotell, restauranger, butiker och kaféer.

“Vi märker stor skillnad med luftrenarna – luften är enklare att andas”, säger produktionschef Joakim Rosengren Ahlund.

Dammar mycket vid transport och tömning

Både råkaffet och jutesäckarna som råvaran levereras i släpper mycket dammpartiklar. Produktionen sker i ett slutet system där dammet tas om hand. Men vid transport och tömning leder dammet till en påfrestande arbetsmiljö för medarbetarna. Smutsen sätter sig i maskiner och material och påverkar hur de beter sig. Dessutom krävs det mycket städning av både lokaler och utrustning.

När QleanAir kontaktade Johan & Nyström hade produktionschef Joakim Rosengren Ahlund redan börjat titta efter en lösning. Först installerade de två QleanAir FS 70 luftrenare i lokalen där man har råvarumottaget där man har störst problem. I steg två installerades även två maskiner i produktionslokalerna.

Bättre arbetsmiljö och mindre städning

”Vi märker stor skillnad i lokalerna där vi har luftrenare, säger Joakim Rosengren Ahlund. Luften är enklare att andas. Lokalerna är renare och utrustningen mår bättre. Vi behöver inte städa lika mycket och framför allt blir det en behagligare arbetsmiljö. ”

Båda maskinerna har förfilter som byts av kunden, och här fångas det massor av damm. QleanAir sköter all service.

”Vi har haft maskinerna i två år och vi är väldigt nöjda både med prestanda och service. Enheterna är enkla att flytta när vi behöver punktmarkera en annan yta. Det är i princip plug-and-play och vi har aldrig upplevt några bekymmer eller fel. Det är en väldigt enkel och smidig lösning för oss. Vi behöver inte tänka på någonting”, avslutar Joakim Rosengren Ahlund.