Luftrening ett måste för säkerheten då skolor öppnar i Tyskland

QleanAir Scandinavia har försett över 140 tyska skolor med luftrenare. Utrustade med HEPA 14-filter minskar de koncentrationen av partiklar i luften och förbättrar luftcirkulationen. Mycket behövligt eftersom många tyska skolor lider av dålig ventilation.

De flesta tyska delstater öppnar för närvarande sina skolor och förskolor - ibland med restriktioner, ibland bara med alternerande klasser. Men debatten i samhället kvarstår. Medan vissa anser att klassrumsundervisning för barn är akut nödvändig, är andra fortfarande rädda för att släppa på restriktionerna för tidigt på grund av risken för smitta, mutationer och en eventuell tredje våg. Tvivlet är utbrett om skolor är förberedda för klassrumsundervisning, särskilt när det gäller luftkvaliteten, eftersom många skolor i Tyskland saknar ordentlig ventilation eller ens möjlighet att öppna fönster.

"Ordentlig ventilation i skolor är en viktig åtgärd mot coronavirus, frisk luft har högsta prioritet," säger Tobias Willi, VD för QleanAir Scandinavia GmbH. "Men lösningar måste också hittas för klassrum med dålig ventilation eller utan fönster. Fristående luftrenare kan vara ett värdefullt tillskott här. Det är inte för inte som olika delstater har initierat finansieringsprogram som stöder skolor i inköp av luftrenare."

Image title/description goes here

Luftrenare förbättrar luftkvaliteten

Luftrenare med hög luftfiltereffektivitet säkerställer konstant luftcirkulation. Utrustad med ett HEPA 14-filter minskar de också koncentrationen av luftburna partiklar som ett virus och bakterier. QleanAirs FS 30 HEPA och FS 70 HEPA har en tredjepartscertifierad systemfiltreringseffektivitet som är lika med eller ersätter huvudfiltrets prestanda (99,995%). För kritiska applikationer som inom hälso- och sjukvården eller i skolor är det viktigt att välja en luftrenare utan läckage.

"Luftrenare kan naturligtvis inte eliminera risken för infektion i processen, men de kan kontinuerligt minska partikelkoncentrationen i ett rum och därmed effektivt förbättra luftkvaliteten över tid," förklarar Tobias Willi.

420 QleanAir-produkter i tyska skolor

QleanAir har närmare 420 luftrenare i bruk eller på väg att installeras vid över 140 tyska skolor och daghem, till exempel i Berlin, Ebersberg, Ettal, Lübbecke, Ludwigshafen, Schwalbach och Main-Taunus-distriktet. För vanliga klassrum med en yta på cirka 70 m2 eller lärarrum rekommenderar QleanAir FS 30 HEPA eller QleanAir FS 70 HEPA. Båda produkterna är utrustade med ett HEPA 14-filter i flera steg, certifierat enligt EN1822, är enkla att installera och övertyga med sin extremt tysta drift. Detta innebär att undervisning och koncentration inte försämras.

Image title/description goes here

Ren luft bör prioriteras långsiktigt

"Offentlig sektor måste prioritera frågan om ren luft högre, eftersom den kommer att fortsätta vara relevant även efter corona, säger Tobias Willi. Det är till exempel vanligt att barn fortfarande undervisas i byggnader från före andra världskriget. Vi måste omedelbart anpassa dessa till dagens och framtida krav när det gäller energi, teknik och ventilation och hitta intelligenta luftreningslösningar för framtiden. QleanAir stöttar gärna tyska skolor i detta."

Finansieringslösningar och livstidsgaranti med en fullservicepartner

Med QleanAir kan skolor räkna med en pålitlig och omfattande service med livstidsgaranti och regionala kontakter: QleanAir stöder skolor i att hitta den bästa luftreningslösningen genom en situationsanalys och tar sedan hand om installation, underhåll och filterbyte. Det senare görs förebyggande, dvs innan ändringsintervallet blir kritiskt. En annan fördel med QleanAir: skolor och kommuner kan antingen köpa luftrenare eller hyra dem under en viss period.

• luftkvalitet
  • luftrening
  • luftrenare
  • skolor
  • arbetsmiljö
  • covid-19
  • corona

QleanAir Scandinavia utvecklar, designar och säljer lösningar för ren och kontrollerad inomhusluft. Produktportföljen består av nyckelfärdiga renrum, luftrenare för industri, kontor, offentlig verksamhet, lager och logistik, samt lösningar som ger skydd mot passiv rökning. QleanAir Scandinavias lösningar finns i 20 länder, har samtliga livstids funktionsgaranti och är helt fria från jonisering, ozon och elektrostatfilter. QleanAir Scandinavia erbjuder lösningar som fångar upp förorenad luft och renar den innan den återgår till miljön i form av ren och frisk luft. Vi kan erbjuda högsta möjliga luftkvalitet tack vare en unik filterteknik som skyddar miljön och människorna som vistas i den.

Pontus Grimberg

Presskontakt VP Europe