Qnode lanserar Scalemail - molnalternativet till Exchange från 39 kr per månad

Qnode är först i Norden med att erbjuda Scalix som tjänst i form av Scalemail.se. Scalemail är en flexibel och kostnadseffektiv molntjänst för företag som har behov av delade kalendrar, pushmail med ActiveSync och som gärna blandar PC, Mac och Linux. Från 39 kr per användare och månad.

”Vi erbjuder stöd för Microsoft Outlook inklusive e-mail, gruppkalender, kontakter och uppgifter. Mac-användare kan dessutom fortsätta använda Apple Mail eller iCal och samarbeta med kolleger som kör Outlook eller exempelvis Evolution på Linux.” berättar Magnus Ijäs, VD och en av Qnode’s grundare.

Tjänsten inkluderar en AJAX-baserad Webbklient som liknar Outlook vilket ger användaren möjlighet att enkelt utföra sitt arbete på webben. Tack vare Scalix partnerskap med Microsoft erbjuds även pushmail via ActiveSync vilket stöds av de flesta telefoner på marknaden idag.

”Vi tillgodoser de varierande behoven hos våra kunder. De har tillgång till e-mail, kalender och kontakter oavsett om det är på språng, vid datorn eller på webben.” säger David Svanberg, en av grundarna till Qnode.

”Vi vill inte tvinga våra användare in i långa avtal eller att använda endast en klient eller att endast arbeta på webben - utan valfrihet med bra funktionalitet och bra service till rätt pris är vår melodi.” fortsätter Magnus Ijäs.

Den nya tjänsten gör det möjligt för företag att snabbt och enkelt komma igång med Scalix och endast betala för faktisk användning. Scalemail har ingen bindningstid och kunder kan enkelt lägga till eller ta bort tjänster, funktioner och användare via en kontrollpanel som är kopplat till ett kundkonto. Detta sparar tid och pengar så att många företag kan kraftigt reducera sina kostnader utan att ge avkall på kvalitet eller funktioner.

”Det saknas ett bra alternativ på marknaden till Hosted Exchange på ena sidan och Google Apps på den andra. MS Exchange är alltför Microsoft-centrerat och Google saknar å andra sidan tillräcklig integration med Outlook - samtidigt som det finns frågor kring rätten till den egna informationen och vilka som kan få tillgång till den. Vi är övertygade om att många företag föredrar ett svenskt alternativ med svensk personal och svenskt telefonnummer där informationen förvaras i Sverige.”  avslutar David Svanberg.

För mer information, besök www.scalemail.se eller kontakta:

Magnus Ijäs, VD för Qnode AB, 073-8766330

• Datorer, datateknik, programvaror

• hosted scalix
  • scalemail
  • hosted exchange
  • microsoft exchange
  • scalix
  • activesync
  • pushmail
  • exchange

Om Qnode AB:

Qnode AB grundades våren 2006 och har som affärsidé att sälja IT-tjänster som hjälper företag till en enklare och effektivare vardag. Huvudkontoret är placerat i Knivsta. För mer information se www.qnode.se.

Om Scalix

Scalemail bygger på Scalix som är en beprövad Linuxbaserade plattform för samarbete, e-mail och grupprogramvara. Scalix används av miljoner  användare i tusentals företag runt om i världen. Scalix marknadsförs av Xandros. För mer information om Scalix, besök www.scalix.com.

Scalemail is a trademark of Qnode AB, Qnode is a trademark of Qnode AB, Scalix is a trademark of Scalix, Inc. Xandros® is a registered trademark of Xandros, Inc. All other trademarks and/or registered trademarks are the property of their respective owners.

Magnus Ijäs