Vi byggde upp vår monter och körde Nordbygg digitalt

När det inte blir riktigt som man tänkt sig – men blir bra ändå ...

Corona har kastat om mycket för de flesta. Vårt djupaste deltagande till alla drabbade, deras familjer och stor respekt till alla som kämpar inom sjukvården. Vi andra som har klarat oss (än så länge) och som är uppfyllda av våra små problem med att försöka rädda vad som räddas kan eller att göra det bästa av situationen från våra hemmakontor och begränsade träffar med social distans, får försöka titta framåt och kämpa på.

För vår del planerade vi att (för en gångs skull) vara ute i god tid med såväl monter som marknadsföring av vårt deltagande i vår bransch's största mässa – Nordbygg 2020.

Annonseringen för att driva trafik till Nordbyggmontern var bokad och klar ... sen kom Corona. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss ... men vi samlade ihop oss, tänkte om och skapade en digital version av allt vi planerat: Digitala Nordbygg.

Det fick stor uppmärksamhet och har förmodligen gett oss lika mycket exponering som riktiga Nordbygg skulle ha gjort, minus de personliga kontakterna då förstås, men de får vi bygga vidare på när nästa riktiga Nordbygg väl kan hållas.

Förutom all produktion och uppläggning av filmer (varje dag under hela april) i Youtubekanalen så har vi förstås fått hitta nya vägar att driva trafik till den digitala montern; alla sociala medier, pressmeddelanden, annonser och nyhetsbrev. Men höjdpunkten blev nog när vi uppmärksammades av riktiga Nordbygg och de gjorde reportage av vår digitala version.

Nordbyggs hemsida

Motgångar lär oss att inte ge upp, att det lönar sig att vara kreativ, se nya möjligheter, vara kvickfotad och satsa framåt. Dessutom får det en att bli lite ödmjuk och uppskatta samarbeten från oväntade håll. All respekt till Nordbyggorganisationen som fick planera om hela sin verksamhet med mässan och satsa nytt för att få den att bli verklighet senare. Vem vet vad som händer, men om världen blir lite mer normal igen så träffas vi i september.