Kan ni tänka er ett sprinterlopp där resultatet inte spelar någon roll?

Om resultatet inte spelar någon roll

För oss på QTF är det lika otänkbart att inte mäta resultatet av avgasning av systemvätska som att inte mäta tiden i ett sprinterlopp på en friidrottsgala.

Vet man inte resultatet spelar det liksom ingen roll. Då är det lika bra att strunta i att tävla … eller strunta i att lägga pengar på avgasare som inte tar bort gaserna. Spela Allsvensk fotboll utan att räkna målen? En OS-final på 100 meter utan att bry sig om att ta tiden?? Visst skulle det kännas lite meningslöst. Ändå stöter vi dagligen på fastighetsägare och tekniska förvaltare som inte bryr sig om att mäta gasnivån i systemvätska eller ens mäta resultatet av avgasningen som gjordes med deras nyinköpta avgasare.

Spelar resultatet ingen roll för dem? Eller tänker de att ingen skulle väl sälja avgasare som inte gör någon nytta. Hallå! Wake up!!

Hur ser det ut i systemen i dina fastigheter?

QTF mäter ofta upp skyhöga syrevärden i systemvätska hos stora fastighetsägare, både privata företag och inom offentlig sektor. Både i system som inte har avgasats och i system där undermålig avgasare körts eller till och med aktivt körs.

Sorgligt nog kan vi konstatera att många inte har en aning om vad resultatet blev av deras nyligen inköpta avgasare. Och lika bedrövligt är det för fastighetsägaren när systemen havererar av korrosionsangrepp på grund av höga syrenivåer i systemvätskan. Fast han trodde att han låtit åtgärda systemet.

Till er som tänker ”det där kan inte vara sant”, ”det är bara snack” kan vi bara säga – Tyvärr.

Men det finns en väldigt enkel lösning på problemet. MÄT! Mät för tusan resultatet av avgasning och rening i era system. Oavsett om ni avgasar själva eller köper tjänsten eller utrustningen för att göra det.

Är resultatet inte intressant?

Hur kan det inte vara intressant att veta om du har höga syrenivåer i dina värme-/kyl- eller ÅV-system??

QTF:s erfarenheter från mer än 15 000 besiktningar av svenska system talar sitt tydliga språk. De flesta system med obehandlad (ej avgasad) systemvätska innehåller 2–5 mg syre per liter, beroende på hur gastäta de är. Inte sällan har systemägaren, utan att mäta syre, installerat någon enklare vakuumavgasare, det vi kallar underhållsavgasare, för att bli av med gaserna. Tyvärr ser vi alldeles för ofta att system med för klena underhållsavgasare har för höga gashalter.

Många exempel på marknaden

Senaste exemplet är från en större skolbyggnad som hade korrosionshaverier på ett antal takbafflar inom 9 månader från påfyllningen. I systemet finns 100-tals bafflar som ännu inte har fått läckage men som skulle ha varit illa ute om inte QTF avgasat från 1,63 mg syre per liter till mindre än 0,5 mg/liter och renat systemet från magnetit (se filmen om spaltkorrosion i takbafflar).

Många, för att inte säga alla, system med höga syrenivåer har kraftig korrosion, ofta med stora mängder magnetit i vätskan. Magnetit som ytterligare bidrar till korrosion och pittingskador med läckage och haverier som följd.

Värmesystem är vattentäta men inte gastäta. Det finns luft; syre, kväve, koldioxid m.m. i obehandlad systemvätska. Syret skapar korrosion och tillsammans med de andra gaserna även energiförluster på i genomsnitt 5–7 %, ofta mer.

Om det tidigare var okänt för dig att syre i systemvätska skapar korrosion så kan du nu konstatera att så är fallet. Och då borde nästa steg vara att mäta dina system och försäkra dig om att du inte har höga syrehalter som kommer att ställa till problem. Vänta inte tills vattnet rinner ur takbafflar och rör eller att pumpar havererar. Mät nu, så får du veta om du behöver åtgärda något för att inte få korrosionshaverier senare. Och mät igen efter avgasning, förstås, så att du är säker på att du har fått effektiv och korrekt avgasning.

Kan du mäta själv? Fine! Om inte så hjälper vi gärna till.

Energieffektiv och korrosionsfri systemvätska ska innehålla mindre är 0,5 mg syre per liter.

Beställ mätning och besiktning på www.qtf.se.