Sluta krångla till det – skaffa dig ett mantra!

Sluta krångla till det – skaffa dig ett mantra!

Ett bra mantra kan hjälpa dig att förändra världen, ett dåligt kan få dig att framstå som en idiot. En del förknippar mantra med religiös upprepning, andra tänker på någon politiker som verkar ha hakat upp sig i sina försök att övertyga om sin sak, oavsett vilken fråga som just ställdes. Själv tänker jag att det är som en slogan, fast bättre.

Även den bästa slogan kan ha sina begränsningar. Ofta kan den kännas lite reklamig, som om någon ansträngde sig lite för mycket och blev patetisk utan att själv vara medveten om det. Det finns många exempel på det ... googla kommunslogan så ser du vad jag menar (ingen nämnd och ingen glömd). Men om man nu vill ha något vettigt sagt, få folk att komma ihåg det och framförallt begripa vad du menar – hur tänker man då?

En riktigt "catchy" slogan tycker jag var "När du får oväntat besök". Kaffebolaget lyckades lära hela Sverige vad det innebar och vilket kaffe man borde bjuda på när en gäst dyker upp.

Men jag tror att ett mantra kan ta nivån ett steg högre, om det är ärligt menat, äkta och med goda avsikter. Något som man vill att betraktaren skall förstå för att det verkligen kan vara bra för hen. I kaffebranschen skulle man kunna tänka sig "Mycket fika ger många vänner".

I vår bransch försöker vi få folk att förstå att det finns gaser i systemvätska, varför det är dåligt och att det finns goda skäl att ta bort dem. Med våra mantra berättar vi varför det är bra att avgasa och rena systemvätska.

1. Utan syre ingen korrosion.

2. Energibesparing i nationens intresse.

Eller så säger du bara Aum och hoppas att det löser sig ändå.