Ser du hur snigeln rusar fram emot grässtrået?

En snigel blir inte snabbare av att man kallar den snabb

SNABBAVGASNING AV SYSTEMVÄTSKA

Snabbavgasning enligt QTF innebär att komma ner till mindre än 0,5 mg syre per liter systemvätska på högst 7 dygn för ett system på 5 000 liter vatten.

För att kunna räknas som snabb måste du kunna ange hur fort det ska gå. För bilar gäller km/h eller antal sekunder för att nå en viss sträcka. För att en avgasare ska kunna räknas som snabb måste den skapa ett visst resultat inom en viss tid. Enligt QTF är snabbavgasning att nå till mindre än 0,5 mg syre per liter systemvätska på högst 7 dygn för ett system på 5 000 liter vatten, oavsett vilken gasnivå du börjar på. Vanligt är nivåer mellan 2 och 4 mg syre per liter systemvätska, men vi har sett system hos kunder med upp till 10 mg syre/liter, trots installerad avgasare av annan leverantörs fabrikat. Det räcker inte som vissa leverantörer gör, att kalla det för "snabbavgasning" när deras avgasare är påslagen istället för att stå "stand by" 23 timmar om dygnet.

Det enda sättet att avgöra hur snabb en snabbavgasare är, är att mäta resultatet. Hur snabbt uppnår den det avgörande målvärdet på 0,5 mg syre/liter systemvätska?

Är snabbhet viktigt inom avgasning? Korrosion startar direkt när du fyller ett system med syrerikt vatten. Ju fortare du får bort syret desto mindre korrosion och längre livslängd på ditt system. Avgasning och rening ger ofta 5-7 % energibesparing. Hur viktigt är det för dig?

OM DU ÄR RÄDD OM DITT VÄRMESYSTEM, BEGÄR MÄTRESULTAT!

Vi ser många aktörer på marknaden som börjat kalla sina avgasning för snabbavgasning, oftast enbart beroende på att avgasaren är påslagen istället för avstängd. Här kommer en nyhet för många ... det hjälper inte!

Många avgasarfabrikat på marknaden har inte kapacitet att få ner gasnivåerna till nivån när korrosion avstannar och systemvätskan blir en effektiv energibärare över huvud taget. Inget fabrikat vi har sett har kapacitet att nå 0,5 mg syre/liter inom 7 dygn för 5 000 liter. Faktum är att de flesta avgasare av batchtyp är så verkningslösa att man skäms å sina "kollegors" vägnar. Många körs dessutom – hör och häpna – inte mer än 1h per dygn.

NU HAR VI TAGIT FRAM EN ENKEL ANORDNING SOM MÄTER HUR EFFEKTIV DIN AVGASARE ÄR – VI BJUDER PÅ DEN!

Det har blivit pinsamt att komma ut till kunder med system med höga gasnivåer när de tror att avgasaren som de investerat i har tagit bort gaserna. Vi har tagit fram en mätanordning som vi kallar "FY BUBBLAN". Den visar hur mycket gas en avgasare ackumulerat tagit ur systemet. Den kan stå några dagar och visar om avgasaren över huvud taget fungerar.

Se FY BUBBLAN "in action" här:

Men för att veta om avgasaren gör någon nytta måste du mäta gashalten i systemvätskan. QTF mäter alltid syre, konduktivitet och pH vid besiktning av värme-/kyl- eller återvinningssystem. Det borde du också göra! Och om du redan har en avgasare från annan leverantör så borde de ha mätt och rapporterat gasnivån till dig. Mätinstrumentet heter LDO – Luminescent Dissolved Oxygen – och mäter optisk hur mycket löst syre som finns i en vätska. Är nivån över 0,5 mg/liter bör du kontakta QTF för professionell avgasning. Är den ännu högre bör du agera kvickt. Ju högre desto sämre. Höga syrenivåer ger korrosion och magnetit som leder till läckage och haverier, ofta inom garantitiden. Höga syrenivåer indikerar också höga kvävenivåer vilket är den gas som mest negativt påverkar energieffektiviteten i systemet. Höga gasnivåer ger flödesproblem, isolering av värmeväxlare och gör vätskan till en dålig energibärare. QTF avgasar alla gaser – bättre än någon annan.

Här kan du se QTF:s snabbavgasare "in action":