Björn Carlsson, uppfinnare och delägare i QTF Sweden AB

QTF-metoden och underhållsavgasare föreskrivs vid om- och tillbyggnadsprojekt i Skåne

Avgasning, rening och underhållsavgasare är föreskrivna tillsammans med riktlinjer för shuntgrupper, värmeinstallationer, radiatorer, rör och kopplingar. Precis som det framgår i exemplet är huvudskälet att säkerställa att systemkomponenter inte ska riskera funktionsnedsättning på grund av föroreningar och gaser i systemvätskan. Vätskan är definierad och krav ställs på rening och avgasning till specificerade nivåer inom 9 dygn efter påfyllnad. Mätning och dokumentation ska göras efter avgasning och rening, systemet ska därefter förses med underhållsavgasare.

"Vi är glada att se att VVS-konsulterna har kommit så här långt. Det här kommer att påverka värmesystemens prestanda väldigt positivt. Förutom minimering av funktionsnedsättningar i systemen så kommer energieffektiviteten påverkas positivt. Vår erfarenhet från vätskebehandling enligt QTF-metoden av mer än 10 000 system är att energianvändningen minskar med minst 5 % i mer än 80 % av fallen", säger Elving Isaksson, QTF Sweden AB.

På www.qtf.se finns föreskrivningshjälp att ladda ner för att underlätta VVS-konsulternas arbete.

Exempel från verkligheten:

Föreskrivningshandling PXC.1 Värmebärare

"För säkerställande att systemkomponenter inte riskerar funktionsnedsättning på grund av föroreningar skall vätskebehandling ske i 2 steg enligt QTF:s metod och påbörjas omgående efter påfyllda av systemet.

Värmebärarens kvalitet skall minimum motsvara kommunalt tappvatten.

1. Rening
Rening av systemvätska ska ske så att föroreningar som magnetit rensas ut. Inga kemiska tillsatser får tillföras systemet. REVAQ:s regler för utsläpp till reningsverk skall uppnås.

2 Avgasning
Avgasning skall utföras med undertrycksavgasare via konstant delflöde. Kapaciteten skall motsvara att en anläggning med en volym 5 000 liter efter 9 dygn är inom nedanstående värden:

Syrgasinnehåll:      < 0,5 mg/litet
Koldioxidinnehåll:  0 mg/liter
Totalgasmängd:     0 ml/liter
pH:                         7,5–9
Konduktivitet:         < 600 microsiemens/cm
Försmutsning:        Inga synliga partiklar

Värmebärarens tekniska kvalitet skall direkt efter avslutad snabbavgasning dokumenteras genom provtagning på plats. Systemet ska efter rengöring utrustas med underhållsavgasare enligt QTF:s metod. Underhållsavgasaren ska vara försedd med 2 st metallslangar samt filter med magnetisk partikelavskiljning."