Plantering av frön markera starten på bygget

Första spadtaget för Stockholms största hotell

Solna/Stockholm (2019-04-05) Igår 4 april togs första spadtaget i Arenastaden på Quality Hotel Friends. Hotellet sätter igång bygget av fler hotellrum och kommer inom två år att vara Stockholms största hotell.

Arenastaden är en av Europas modernaste stadsdelar och där flera stora företag valt att förlägga sina verksamheter i. Kommunikationerna till Arenastaden blir ständigt bättre och bättre med både pendeltåg, tvärbana och bussar och år 2024 kommer även en ny gul tunnelbanelinje till Arenastaden. I takt med områdets utveckling och de behov som finns av hotellrum så kickar Quality Hotel Friends nu igång projektet och bygger ut sin verksamhet med 256 nya hotellrum.

Hotellet, som öppnade 2013 har idag 399 rum och kommer under de två kommande åren att expandera med ytterligare 256 rum. Satsningen innebär att hotellet kommer ha 655 hotellrum och kunna ta emot cirka 1500 besökare med både två-, tre- och fyrbäddsrum samt upp till 2000 personer i konferens. Hotellet blir Stockholms största hotell.

På plats för det officiella spadtaget var Susanna Ståhl, Driftsdirektör för Quality Hotel i Sverige och Danmark, Christel Ericsson, Hotelldirektör på Quality Hotel Friends samt Christian Hermelin, VD på Fabege. Med fler hotellrum och fler gäster krävs även fler ytor och idag har hotellet även byggt ut delar av både konferensen och frukosten.

Quality Hotel Friends är ett av våra mest populära hotell i hotellkedjan och efterfrågan är väldigt stark. För att tillgodose våra kunders behov och Arenastadens expansion, så är det givet för oss att satsa ytterligare. Vi ser det här spadtaget som första steget på resan mot Stockholms största hotell”, säger Susanna Ståhl, Driftsdirektör, Quality Hotel Sverige och Danmark.

Susanna Ståhl
Driftsdirektör Quality Hotel, Sverige och Danmark
Email: susanna.stahl@choice.se

Christel Ericson