Bild från vänster: Leif Isie, Jenny Pieplow Benestam och Roland Leufstedt

Stort engagemang vid insamling av kläder och julklappar till utsatta i Malmö

(Malmö 2019-11-28) På Quality Hotel View i Hyllie startades i måndags en insamling av kläder till Malmös mest utsatta inför vintern. Insamlingen har fått ett stort engagemang via sociala medier av både företag och privatpersoner och sedan i måndags har det strömmat in kläder på hotellet.

Även i fjol anordnade hotellet en insamling av kläder till behövande som blev av mindre skala, men spridningen av årets insamling sträckte sig långt utöver planerat och engagemanget är på en helt ny nivå. Insamlingen håller på fram till på fredag 29 november, men redan under onsdagen kom Svenska Kyrkan i Malmö och hämtade fyra vagnar med kläder då hotellets lagerlokal var full med närmare 300 säckar kläder.

Det är fantastiskt att vi fått så många engagerade i denna insamling och redan ett så bra resultat innan insamlingen ens är slut. Det kommer både att hjälpa och göra många människor glada i vinter. Alla storlekar, både kläder och skor, är av behov”, säger Leif Isie, ansvarig för den nya verksamheten Moment 22 från Svenska Kyrkan i Malmö.

Kläderna skänks till både Svenska Kyrkan och Stadsmissionen som har direktkontakt med behövande i staden.

Det finns många både ekonomiskt utsatta personer, familjer och hemlösa som söker stöd hos oss och det känns skönt att kunna ge tillbaka till de som behöver det som mest”, fortsätter Leif Isie.

I tisdags startade även hotellet för fjärde år i rad en insamling av julklappar till utsatta barn i Malmö som håller på fram till den 16 december. Insamlingen sker tillsammans med välgörenhetsorganisationen Giving People för att kunna ge så många familjer och barn som möjligt en magisk jul.

Det känns som en självklarhet för oss att försöka hjälpa till på de sätt vi kan för att alla ska få en så behaglig jul och vinter som möjligt. Det sätter perspektiv på ens egen vardag när man vet att en del inte har tak över huvudet eller har möjlighet att hålla sig varma under vintern. Därför är vi så otroligt glada för det engagemang både företag och privatpersoner gett i båda våra insamlingar”, säger Jenny Pieplow Benestam, Hotelldirektör.

Förra året blev insamlingen av julklappar en succé och i år samarbetar även hotellet med Emporia köpcentrum i insamlingen. Mellan 2-5 december kan man därför köpa och lämna in klappar även på köpcentret för att bidra till julklappsinsamlingen.

Det är fantastiskt bra att vi fått samarbetet med Emporia då det är många som julhandlar där. Det gör det därför lätt att köpa en extra julklapp till ett utsatt barn och lämna in i deras Servicecenter eller komma över till oss på hotellet och lämna den under vår julgran”, fortsätter Jenny Pieplow Benestam.

Felicia Ekström
Marknadskoordinator Quality Hotel View
T: 0722-340538
E: felicia.ekstrom@choice.se