Godkänd Marinservice – den nya standarden för båtbranschen!

– I Sverige finns ca 700 anläggningar som servar närmare en miljon fritidsbåtar. Marinservice ställer delvis andra krav än de som gäller för exempelvis bilverkstäder, bland annat för att arbetet sker i anslutning till känslig natur.

– För att säkerställa den kvalitet som båtägarna förväntar sig, och samtidigt bidra till minskat klimatavtryck och en trygg arbetsplats, har certifieringsorganet Qvalify tagit fram en ny kravstandard – Godkänd Marinservice.

Det säger Henrik Lönnborg, chef för affärsområdet Oberoende granskning vid Qvalify AB, och den som står bakom den nya standarden för Godkänd marinservice.

Godkänd Marinservice bygger bland annat på erfarenheter från Godkänd Bilverkstad – ett ledningssystem framtaget av fordonsbranschen själva efter påtryckningar från regeringen om att säkerställa god kvalitet och kundnöjdhet.

Båtbranschen däremot har saknat tydliga riktlinjer som stöd för arbetet med service, installationer, reparationer, underhåll och förvaring – fram tills nu.

Kravspecifikationen innehåller 10 avsnitt som bland annat omfattar: Arbetsrutiner och utrustning, Kvalitetssäkring, Organisation, Personal, Avtal, Lagar och föreskrifter. Godkänd Marinservice täcker kort sagt in alla de områden som är nödvändiga för en marinserviceanläggning eller ett båtvarv att ha koll på.

En certifiering enligt FR2000 eller ISO 9001 är en utmärkt grund och underlättar arbetet med att bli Godkänd Marinservice, men det är inget krav, säger Henrik Lönnborg

FÖRDELARNA I KORTHET:

Ökad kundnöjdhet

För att få intyget Godkänd Marinservice krävs ordning och reda i verksamheten. Tydligt dokumenterade rutiner minskar risken för fel och brister i arbetets utförande.

Tryggare arbetsplats

Genom en väl genomtänkt kravspecifikation och en årligen återkommande oberoende granskning, säkerställer att såväl utrustningen som arbetet uppfyller gällande lagkrav.

Minskad miljöpåverkan

Företaget ska redogöra för sin miljöpåverkan och visa att man uppfyller miljölagstiftningen. Det ska även finnas en kemikalieförteckning och erbjuda miljövänliga alternativ till målning av båtbottnar för att hindra påväxt.

Ökat förtroende

Godkänd Marinservice utgör ett kvalitetsbevis som stärker förtroendet för företaget hos alla intressenter: kunder, medarbetare, leverantörer, generalagenter, banker och myndigheter.

Ständiga förbättringar

Kravet på ett enkelt men effektivt system för kvalitetssäkring ökar effektiviteten och minskar onödiga kostnader orsakade av fel och misstag. Krav finns även på ett strukturerat sätt att hantera förslag till förbättringar på, i alla delar av verksamheten.

Enkel och begriplig

Stor omsorg har lagts på att göra standarden lagom omfattande och texten begriplig. Syftet Godkänd Marinservice är att långsiktigt förbättra verksamheten, inte bidra med onödig administration.

För mer information om Godkänd Marinservice, kontakta Henrik Lönnborg, affärsområdeschef Oberoende granskning, Qvalify AB.

Tel direkt: 031-390 90 02

E-post: henrik.lonnborg@qvalify.se

qvalify.se

qvalify.se/godkand-marinservice

Ladda ner kravstandarden

Godkänd Marinservice är en standard som ger stöd för arbetet med service, installationer, reparationer, underhåll och förvaring av fritidsbåtar. Syftet är att säkerställa kvalitet och kundnöjdhet samt långsiktigt förbättra marinserviceföretagens verksamhet. Godkänd Marinservice är framtagen av Sveriges ledande certifieringsorgan – Qvalify AB.

• marinservice
  • q-godkänd
  • marinor
  • inspektioner
  • ledningssystem
  • oberoende granskning
  • fritidsbåt
  • båtmarina
  • hamn

QVALIFY I KORTHET

Qvalify AB är ett svenskt oberoende certifieringsorgan för ledningssystem, bland annat inom områdena kvalitet, miljö och arbetsmiljö. ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 och ISO 27001 är exempel på standarder enligt vilka Qvalify utför certifiering.

Qvalify är också verksamt inom områdena oberoende granskning och kompetensutveckling.

Qvalify har sitt säte/huvudkontor i Jönköping. Kontor finns även i Stockholm och Göteborg. Företaget grundades 1992 som ett affärsdrivande aktiebolag av SFK, Svenska Förbundet för Kvalitet. SFK är en ideell förening som arbetar med kvalitet och miljö inom näringsliv och förvaltning i Sverige.