Full pott för Richard Hansson

Årets tredje deltävling i SSK-serien kördes på Kinnekulle Ring. Richard Hansson har haft en fantastisk säsong hittills i år och i helgen var det inget annorlunda. Han vann båda race i Volvo Original Cup, där han är obesegrad i år. Det är faktiskt ett helt år sedan fick stryk i SSK-serien senast! På totalt 42 racestarter har han tagit 21 segrar! Magnus Krokström erbjöd Richard en styrning för teamet iCar Racing i långloppserien ERCup, som hade sin tävling på Kinnekulle också i helgen. Krokström kvalade och satte pole och Richard fick köra första passet. Richard har aldrig tävlat i en bakhjulsdriven bil och heller aldrig i långlopp. Han gjorde absolut inte bort sig, utan kom in i körningen snabbt. När han skulle lämna över ratten till nästa förare efter 90 minuter ledde de med 26 sekunder. Förarna Jörgen Liljeroth, Anders Conradzon och Magnus Krokström förvaltade ledningen och de vann racet! – Det var en fantastisk rolig helg och jag har lärt mig massor. Först var det sagt att jag bara skulle köra 45 minuter, men eftersom det gick så bra sa de på radion att jag skulle köra 90 minuter. Det blev jobbigt på slutet, men jag lyckades bita ihop och kämpa mig till mål, sa en lycklig Richard som på de två senaste helgerna har ett mycket imponerande facit; fem starter i tre olika bilar och fyra vinster samt en andraplats! (2 segrar i Volvo, 1 i ERCup samt 1:a och 2:a i JTCC). Nästa tävling för Richard är Raceweek på Kinnekulle, då skall han både köra JTCC och Volvo Original, men nu vet han ju att han orkar.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

• Motorsport

• racefoto
  • ssk
  • kinnekulle ring
  • richard hansson
  • volvo original cup
  • ercup
  • jtcc

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.

Bengt-Åce Gustavsson

Presskontakt Fotograf & Journalist Racefoto.se 0703-409300 Racefoto.se