Barns rätt ska upp på agendan i Almedalen

Barns rätt ska upp på agendan i Almedalen

Rädda Barnen kommer att vara på plats i Almedalen för fjärde året i rad. Under veckan arrangerar organisationen sex seminarier som handlar om barnfattigdom, utanförskap, kränkningar på nätet och inom idrotten samt om ensamkommande flyktingbarn.

-  I Almedalen är vi med och påverkar politiken, sätter våra frågor på agendan och träffar människor som på olika sätt är viktiga för Rädda Barnens arbete. Målsättningen är att våra insatser här, liksom under resten av året, ska leda till att barn får det varaktigt bättre, säger Rädda Barnens Sverigechef Agneta Åhlund.

Rädda Barnens seminarier på Barnrättstorget, (Skandiahuset) Tage Cervins gata 3:

3 juli kl 10.00-11.30:
Innanförskap – ett gemensamt ansvar
Observera platsen: SVN, Science Park, Strandgatan 1, Sessionssalen
Om statens och företags gemensamma möjligheter att ta människor ur utanförskap och in på arbetsmarknaden. Dialog och konkreta exempel.
Medverkande: Harry McNeil, Telge Tillväxt; Karin Ekenger, Svenskt Näringsliv; Lisa Emelia Svensson, Regeringskansliet; Elisabeth Dahlin, Generalsekreterare Rädda Barnen; Fredrik Nilzén, Accenture.
Moderator: Ola Mattsson, Biträdande Sverigechef Rädda Barnen
Arrangör: Rädda Barnen och Accenture

3 juli kl 15.00-16.00:
Kränkningar på nätet – vad händer efter skolan?
Nätet är gränslöst. I skolan och efter skoldagen smsar, facebookar och chattar unga människor. Skolan är skyldig enligt lagen att förebygga och ta tag i kränkningar som sker under skoltid. Men vad händer när det ringer ut efter sista lektionen? Tar skolans ansvar slut då?
Medverkande: Caroline Dyrefors Grufman, Barn och Elevombudet (BEO); Eva-Lis Sirén, Förbundsordförande Lärarförbundet; Pia Widegren, Bildningsförvaltningen, Motala kommun; Henrik Dahl, Sakkunnig skolfrågor Rädda Barnen
Moderator: Agneta Åhlund, Sverigechef Rädda Barnen

4 juli kl 9.00-9.45:
När inga skydd hjälper. Om kränkningar inom idrottens värld.
Att delta i idrott är bra för både kropp och själ. Men precis som i övriga samhället förekommer också kränkningar inom idrottens värld. Rädda Barnen vill sätta fokus på frågan. Hur gör vi för att minska risken för att barn ska utsättas för diskriminering och kränkande behandling inom idrotten?
Medverkande: Mattias Hjelmborg, Idrottspolitisk rådgivare, Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna; Anna Lindblad, IK Bolton; Lena Hök, Chef Idéer för Livet, Skandia; Helene Olsson, projektledare Rädda Barnen
Moderator: Ola Mattsson, Biträdande Sverigechef Rädda Barnen

4 juli kl 13.00-14.30:
Sluta snacka – börja jobba. Hur minskar man barnfattigdom?
Alldeles för många barn lever under för svåra omständigheter. Idag är de flesta överens om att det finns ett problem. Det är dags att ta steget vidare från partipolitiskt tjafsande till hållbara lösningar. Hur ska politiken utnyttja sina möjligheter för att minska antalet barn i ekonomisk utsatthet?
Medverkande: Ulf Kristersson, Ordförande i Moderaternas arbetsgrupp för barnpolitik; Eva Mörk, Professor nationalekonomi, Uppsala Universitet; Peter Santesson, Statsvetare och ansvarig reformstrateg, Timbro; Karin Pettersson, Politisk chefredaktör, Aftonbladet; Inger Ashing, Ordförande Rädda Barnen
Moderator: Cecilia Garme

5 juli kl 11.00-11.45:
Lyssna till oss! Hur ser mottagandet ut för ensamkommande barn?
Hur kan vi forma ett mottagande som tar tillvara på ensamkommande barns egna åsikter och röster och hur kan en bra start i Sverige skapas? Ensamkommande från Göteborgs kommun och migrationsminister Tobias Billström diskuterar tillsammans med Rädda Barnen vilka förändringar som måste vidtas.
Medverkande: Sex ensamkommande ungdomar och barn från Göteborgs kommun; Tobias Billström, Migrationsminister; Inger Ashing, Ordförande Rädda Barnen
Moderator: Mikaela Hagan, Verksamhetsutvecklare flyktingfrågor Rädda Barnen

5 juli kl 13.00-13.45:
Vad fattas fattiga barn?
Barnfattigdom har hamnat högt på den politiska agendan de senaste åren. Trots detta ser vi få konkreta åtgärder och politiska beslut för att förbättra situationen. Vad gör svenska kommuner för att stötta barn i ekonomisk utsatthet? Och vad är det som krävs? Lyssna på fyra svenska kommuner.
Medverkande: Torkild Strandberg (FP) Kommunstyrelsens ordförande i Landskrona; Lena Baastad (S) Kommunstyrelsens ordförande i Örebro; Charlotte Nordström (M) Kommunstyrelsens ordförande i Skara; Anders Lago (S) ordförande i HSB och fd. Kommunstyrelsens ordförandei Södertälje; Tapio Salonen, professor i socialt arbete, Malmö högskola, författare till Rädda Barnens rapporter om barnfattigdom; Elisabeth Dahlin, Generalsekreterare Rädda Barnen
Moderator: Agneta Åhlund, Sverigechef Rädda Barnen

Ladda ner programmet här

För mer information:
Anna Fohlin, projektledare för Almedalsveckan på Rädda Barnen tel 0733-553 578 eller anna.fohlin@rb.se

Om Barnrättstorget
Under Almedalsveckan anordnar Rädda Barnen, Barnombudsmannen, BRIS, Skolinspektionen, Barn- och elevombudet, Migrationsverket, Unicef och Skandia- Idéer för livet tillsammans Barnrättstorget för att belysa barns rättigheter ur olika perspektiv. Barnrättstorget finns på Tage Cervins gata 3.

Ämnen

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse med verksamhet både i Sverige och internationellt. Med Barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras.

Följ oss på:

Bloggen - Barnrättskämpe

Rädda Barnens pressjour

Presskontakt Tillgänglig för journalister mellan klockan 08.00 och 20.00. 08-698 90 90
Anne Thorngren

Presskontakt Pressekreterare Svenska frågor 0723-57 67 56
Åsa Runström Awad

Presskontakt Pressekreterare Internationella frågor 0733-55 34 33

Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter - i Sverige och i världen.

Rädda Barnen är en politiskt och religiöst obunden folkrörelse som kämpar för barns rättigheter. Med barnkonventionen som grund arbetar vi för att barn ska få det bättre och för att barns rättigheter ska respekteras. Vi väcker opinion och stöder barn i utsatta situationer – i Sverige och i världen. Vi arbetar för de barn som har det svårast. Barn som utsätts för våld och övergrepp, inte får gå i skola, saknar stöd från föräldrar och andra vuxna, lever i fattigdom eller i krig och katastrofer. Internationella Rädda Barnen är en av världens största barnrättsorganisationer med verksamhet i över 120 länder.

Vår vision är en värld där barnkonventionen är förverkligad och alla barns rättigheter tillgodosedda. Det är en värld

-som respekterar och värdesätter varje barn.
-som lyssnar till – och lär av – barn
-som ger varje barn framtidstro och möjligheter.