MBR blir RTMD!

Nu byter Mälardalens Brand- och Räddningsförbund (MBR) namn till RÄDDNINGSTJÄNSTEN MÄLARDALEN (RTMD)

Nu är det officiellt att Mälardalen Brand- och Räddningsförbund (MBR) byter namn till RÄDDNINGSTJÄNSTEN MÄLARDALEN (RTMD)!

Idag är vi drygt 260 personer som finns här för dig; 82 heltidsbrandmän, 138 deltidsbrandmän och ett antal i servicefunktioner till dem.

MBR bildades den 1 januari 2001 genom att Västerås Brandkår och Surahammars Räddningstjänst gick ihop. Den 1 januari 2004 utökades förbundet genom att Hallstahammars Räddningstjänst gick med.

Vi fortsätter att växa! Sedan 1 januari 2021 driver sex kommuner räddningstjänstverksamheten i ett gemensamt kommunalförbund då Västra Mälardalens räddningstjänst och Mälardalens Brand- och Räddningsförbund gick samman.

Medlemskommunerna är Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köping. Det nya namnet, Räddningstjänsten Mälardalen (RTMD) symboliserar ny start och att vi är starkare tillsammans.

Vi har en ny logotyp och grafisk profil på gång. Mer info om dessa kommer under våren på vår hemsida mbrf.se (som så småningom ska bytas till rtmd.se)

Sonja Diar

Presskontakt Kommunikationsansvarig Räddningstjänsten Mälardalen 010-179 82 33
Medianummer för dig som är journalist

Presskontakt Räddningstjänsten Mälardalen 016-710 74 91

Räddningstjänsten Mälardalens medianummer 016-710 74 91

Till vår vakthavande befäl är media välkomna att ringa för att få information om pågående räddningsinsatser inom förbundets områden. Om vakthavande befäl inte svarar så är vi upptagna med att leda insatsen. Många gånger kan det vara flera insatser som pågår samtidigt, därför kan vi inte alltid vara tillgängliga. Prova gärna igen om en kort stund.

Övriga frågor som berör vår verksamhet hänvisas till vår kommunikatör Sonja Diar 010-179 82 33.

OM OSS
Medlemskommuner som ingår i förbundet är Köping, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Västerås. Räddningstjänsten Mälardalen består av:
- 3 distrikt.
- 80 heltidsbrandmän.
- 140 deltidsbrandmän.
- 40 Administration, service, chefer och tjänstemän.