Mälardalens Brand- och Räddningsförbunds logga.

Räddningstjänsten i sex kommuner går samman för att kunna möta framtiden!

Den 1 januari 2021 kommer sex kommuner att driva räddningstjänstverksamheten i ett gemensamt kommunalförbund då Västra Mälardalens räddningstjänst och Mälardalens Brand- och räddningsförbund går samman. Medlemskommunerna blir då: Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar och Västerås. Alla besluten är tagna i kommunernas fullmäktige och organisationen är nu förberedd för att starta verksamheten efter årsskiftet. Ett nytt namn för förbundet är under framtagande och kommer att vara klart under våren.

Nya Räddningstjänstförbundet; Arboga, Kungsör, Köping, Västerås, Hallstahammar och Surahammar.

•Totalt cirka 260-270 anställda.

•82 heltidsbrandmän.

•138 deltidsbrandmän.

•39 Administration, service, chefer och tjänstemän.

Avtal undertecknades av kommunstyrelsernas ordförande

Igår onsdagen den 9 december undertecknades i Köping de sista avtalen för att slutföra den formella övergången av Kommunstyrelsernas ordförande i tre kommuner tillsammans med Direktionens ordförande.

”Äntligen är vi i mål. Nu har vi tillsammans skapat förutsättningar för att möta utmaningarna och skapa en framtidsinriktad räddningstjänst för våra invånare” säger Elizabeth Salomonsson Kommunstyrelsen ordförande i Köpings kommun.

”Tillsammans blir vi starka. Sex kommuner är nu överens om att gemensamt möta framtiden så att invånarna kan känna sig trygga” säger Mikael Peterson Kommunstyrelsen ordförande, Kungsörs kommun.

”Detta känns riktigt bra. Vi kommuner behöver en bra räddningstjänst. Att samarbete i en räddningstjänstorganisation är en mycket positiv lösning för att våra innevånare ska känna sig trygga” säger Jonna Lindman Kommunstyrelsens ordförande, Arboga kommun.

”Vi är väldigt glada att kommunernas räddningstjänst nu förstärks med en kraftfull organisation som kan hantera nuvarande och framtida risker” säger Förbundsdirektionens ordförande, Solveig Nilsson, Västerås stad.

Kontakt

Kommunstyrelsen ordförande Arboga kommun, Jonna Lindman, jonna.lindman@arboga.se

Kommunstyrelsen ordförande Kungsörs kommun, Mikael Peterson, mikael.peterson@kungsor.se

Kommunstyrelsen ordförande Köpings kommun, Elizabeth Salomonsson, elizabeth.salomonsson@koping.se

Förbundsdirektionens ordförande, Solveig Nilsson, solveig.nilsson@vasteras.se alt. 073-6256509

Förbundsdirektör, Christer Ängehov, christer.angehov@mbrf.se alt. 079-0653747

Räddningstjänsten Mälardalens

Räddningstjänsten Mälardalen (RTMD) driver Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köping kommuners räddningstjänstverksamheter i ett gemensamt kommunalförbund.

RTMD består av:
- 3 distrikt.
- 80 heltidsbrandmän.
- 140 deltidsbrandmän.
- 40 Administration, service, chefer och tjänstemän.