Räddningstjänsten Mälardalen avråder dig från att elda utomhus

Räddningstjänsten Mälardalen avråder dig från att elda utomhus

Fortsatt avrådan från att elda utomhus i Eskilstuna, Flen, Strängnäs, Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köpings kommuner. Gäller från och med 2021-07-13 tills annat meddelas.

Just nu är det väldigt torrt i skog och mark och det är stor risk för skogsbränder. Därför avråder räddningstjänsten dig från att elda utomhus.

Det är inte eldningsförbud. Du får elda i iordningställda grillplatser och i trädgårdsgrillar, men var särskilt försiktig. Se till att det finns vatten i närheten och släck elden ordentligt.

För mer information kan du läsa respektive kommuns webbplats samt på MSB Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och DinSäkerhet.se (dinsakerhet.se)

Sonja Diar

Presskontakt Kommunikationsansvarig Räddningstjänsten Mälardalen 010-179 82 33
Medianummer för dig som är journalist

Presskontakt Räddningstjänsten Mälardalen 016-710 74 91

Räddningstjänsten Mälardalens medianummer 016-710 74 91

Till vår vakthavande befäl är media välkomna att ringa för att få information om pågående räddningsinsatser inom förbundets områden. Om vakthavande befäl inte svarar så är vi upptagna med att leda insatsen. Många gånger kan det vara flera insatser som pågår samtidigt, därför kan vi inte alltid vara tillgängliga. Prova gärna igen om en kort stund.

Övriga frågor som berör vår verksamhet hänvisas till vår kommunikatör Sonja Diar 010-179 82 33.

OM OSS
Medlemskommuner som ingår i förbundet är Köping, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Västerås. Räddningstjänsten Mälardalen består av:
- 3 distrikt.
- 80 heltidsbrandmän.
- 140 deltidsbrandmän.
- 40 Administration, service, chefer och tjänstemän.