Gå direkt till innehåll
Zohra och Ahmad Sarmast från Polarprisbelönade ANIM och Sveriges Radios journalist Nils Horner som sköts för fem år sedan.

​Radiohjälpen anordnar insamling vid konsert för Afghanistan till minne av Nils Horner

Den 8:e mars anordnar Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen En kväll för Afghanistan i samarbete med Polar Music Prize. Gäster är orkestern Zohra från Polarprisbelönade Afghanistan National Institute of Music, bestående av 25 unga kvinnor. Ett seminarium om läget i Afghanistan inleder kvällen, till minnet av Sveriges Radios utrikeskorrespondent Nils Horner. Zohra ger även konserter på musikhögskolorna i Göteborg och Ingesund under sin Sverigeturné. I samband med kvällen samlar Radiohjälpen in pengar till Afghanistan.

Zohra och Ahmad Sarmast från Polarprisbelönade ANIM och Sveriges Radios Nils Horner.

Orkestern Zohra från Afghanistan med 25 unga kvinnor blev världskända när de spelade under World Economic Forum i Davos år 2015. Ensemblen som leds av 22-åriga Negin Khpalwak är baserad vid Polarprisbelönade Afghanistan National Institute of Music, ANIM, i Kabul. Skolan grundades 2010 och har en tredjedel kvinnliga elever, vilket kan förvåna i ett land där talibaner och andra konservativa grupper under lång tid reagerat med hot och våld mot kvinnliga musikutövare. Musikerna i Zohra spelar bokstavligt talat för sina liv – och för sin frihet. Nu kommer de till Sverige.

– Att vi äntligen får hit Zohra från ANIM, den skola vi utsåg till Polarprisvinnare 2018, känns fantastiskt. Musik bygger broar och öppnar dörrar, nu får dessa unga flickor vidga sina vyer mot världen och vi får ta del av deras musik, något som hade varit omöjligt för bara några år sedan, säger Marie Ledin, VD för Polar Music Prize.

På internationella kvinnodagen, den 8:e mars, arrangeras En kväll för Afghanistan i Berwaldhallen, med Zohra som huvudgäster. I konserten medverkar även Adolf Fredriks Flickkör och elever från musikskolan Lilla Akademien. Ett inledande seminarium leds av Sveriges Radios utrikeschef Ginna Lindberg och tillägnas femårsminnet av mordet utrikeskorrespondenten Nils Horner. I panelen finns representanter från Afghanistan och flera hjälporganisationer.

– Nils Horner mördades i Kabul under sin bevakning av valet i Afghanistan. Han saknas oss, både som kollega men också för sin briljanta rapportering i Sveriges Radio. Med denna temakväll vill vi hedra Nils genom att lyfta fram dagens levnadsvillkor i landet han så intensivt bevakade, säger Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio.

Polarpriset 2018 tilldelades Afghanistan National Institute of Music med sin grundare Ahmad Sarmast, som också följer med Zorah till Sverige. Efter konserten i Stockholm framträder orkestern även på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt Musikhögskolan Ingesund i Arvika den 10 respektive 11 mars.

– Det är en ära för mig att presentera orkestern Zohra i Sverige. Besöket ger oss möjlighet att dela skönheten i Afghanistans musiktradition med Sveriges folk, som ett tack för det erkännande som Polarpriset innebar för oss, säger Dr Ahmad Sarmast.

Radiohjälpens insamling till Afghanistan i samband med evenemanget:
Radiohjälpen stödjer sedan lång tid tillbaka svenska organisationer som verkar på plats i Afghanistan. Vårt samarbete förändrar och räddar liv!
Vill du vara med och bidra, SWISHA din gåva till 90 1950 6 och märk den ”Afghanistan”. Eller ring 099-90195 för att skänka 100 kronor.
Du kan också starta en egen insamling för Afghanistan på vår hemsida: www.radiohjalpen.se eller via Facebook.
Tack för din gåva!

Läs mer om Zohra här: http://www.zohra-music.org/Se två korta videos om orkestern här:

Biljetter till En kväll för Afghanistan släpps idag på berwaldhallen.se
En kväll för Afghanistan spelas in för senare sändning i P2.

För mer information om insamlingen, vänligen kontakta Radiohjälpen: kristina.henschen@svt.se

För mer information, och för medieförfrågningar kring Zohras besök, kontakta Berwaldhallen:

Karl Thorson
Press- & PR-ansvarig / Press & PR Manager
Berwaldhallen | Sveriges Radios Symfoniorkester | Radiokören
karl.thorson@sverigesradio.se
08-784 18 30 | 070-431 18 93

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen
SE-105 10 Stockholm, Sweden
Besök/Visiting address Dag Hammarskjöldsväg 3
berwaldhallen.se

Att samla in pengar och informera om varför

Radiohjälpen är Public Service insamlingsorganisation. Vi är programbolagens expert på hållbar utveckling och humanitärt samarbete och en brygga till det svenska civilsamhället.
Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd. I Sverige och i hela världen. Vi har gett stöd till människor som vill förverkliga sina rättigheter till hälsa, skola och trygghet. Vi har bidragit till att matpaket, rent vatten och akut sjukvård nått fram till överlevarande vid naturkatastrofer. I vår nationella verksamhet bidrar vi till att barn och vuxna med funktionsnedsättning får bättre möjligheter till en aktiv fritid.
Det tänker vi fortsätta med.
Utmaningarna är fortsatt stora. Människor är på flykt undan väpnad konflikt och klimatrelaterade katastrofer. Då behövs en trovärdig och oberoende part som samlar viljan att stödja människor med angelägna behov.
Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning.
Vi engagerar oss där behoven är som störst och verkar långsiktigt för verklig förändring. Vi agerar där det behövs som mest.