Provlagning med Josefin Agnas och Atay Rahimbeyli, kock på Noot.

Heja Sverige – ett unikt samarbete med klimatsmarta pizzor

Två unga göteborgstjejer med samma mål - att sprida matglädje kring hållbar mat. Ren mat utan en massa tillsatser, mat som har låg klimatpåverkan och mat som odlas nära oss.

Sofia Roos och Josefin Agnas träffades av en slump och kände direkt att de delade övertygelsen om att det går att göra riktigt svenska rätter på ett hållbart sätt året runt. De startar nu ett smakrikt samarbete mellan sina företag Fredags.se, Göteborgs nya hållbara pizzaset och nyöppnade Noot Nordik Kitchen i centrala Göteborg. Och under Gothia Cupveckan står svensk pizza på menyn.

Den 15 - 20 juli kan du besöka Noot på Östra Larmgatan i Göteborg där Josefin och Sofia tagit fram fyra varianter av svensk pizza med olika topping såsom löjrom, färskpotatis, köttbullar och lufttorkad älg. I höst finns planer på en fortsättning.

Utdömda grönsaker får en ny chans
”På Noot älskar vi varje krokig morot, varenda skev potatis och alla fula ärtor. De är själen i vår matfilosofi.” säger Sofia Roos restaurangchef på Noot Nordik Kitchen. Allt vi vill är att skapa schyssta, smakrika och klimatsmarta maträtter utan att krysta till det för mycket. Nu kompletterar vi vår fina nordiska kvällsmeny och nordiska cocktails med klimatsmarta svenska pizzor.” berättar Sofia.

Hållbara gröna pizzor
Fredags.se är ett matkoncept startat genom initiativet Swedish Food Challenge. Målet är att sprida kunskap om och öka användandet av svenska råvaror i vardagen.

”Vi tror att vi kan göra världen lite bättre med gröna pizzor!” säger Josefin Agnas, initiativtagare till Swedish Food Challenge och ägare till Fredags.se. Med sitt företag levererar Josefin hållbara pizzaset som hon hoppas underlättar vardagen, samtidigt som man medvetet väljer ut råvaror som värnar om miljön och klimatet.

”Att äta svensk mat är ett klimatsmart val och eftersom våra svenska jordbruk har tillgång till goda naturliga förutsättningar som andra delar av världen saknar borde vi dra nytta av det. Vi har gott om färskt vatten, egen foderproduktion och en förmåga att använda mark och resurser på ett planerat, hållbart och effektivt sätt. Våra välskötta lantbruk kan producera mat med lägre miljö- och klimatpåverkan än världsgenomsnittet. Det är dessutom gott!” avslutar Josefin Agnas.

No waste
På Noot arbetar man aktivt med att minimera avfallet genom att ta tillvara på hela råvaran. ”Dagens lunchrester blir läckra smörrebröd, skalet på sparrisen används till att göra sparrisskum, lunchkakan blir crumble på a la carte desserter, kokvattnet från rabarber blir senare en gelé. Detta är bara några exempel. Inget slängs i onödan i Noots kök.” berättar Sofia.

OM FREDAGS.SE
Fredagspizza är ett matkoncept startat genom initiativet Swedish Food Challenge med målet att sprida kunskap om och öka användandet av svenska råvaror i vardagen. Fredags.se jobbar med medvetet utvalda råvaror och lägger stort fokus på det vi kan producera där vi bor, närmare bestämt i Sverige och Norden.
Kontakt: Josefin Agnas josefin.agnas@gmail.com T 0738-198 463 fredags.se @fredags.se

OM NOOT NORDIK KITCHEN
Nystartade Noot Nordik Kitchen i Göteborg är en casual dining-restaurang som serverar modern nynordisk mat till gäster som söker ett avslappnat smakäventyr. Ledorden är smart, enkelt, gott och prisvärt med en trerättersmeny för 400 kronor. Även det veganska har en framskjuten position på Noot. Att minska matsvinnet är en viktig hörnsten i konceptet och menyn är utformad med tanke på det.
Kontakt: Sofia Roos restaurangchef@noot.se T 031-758 5005
Noot Nordik Kitchen, Östra Larmgatan 4, 411 06 Göteborg
noot.se @nootnordikkitchen

Radisson Blu Scandinavia Hotel är beläget vid Drottningtorget i Göteborg och öppnade 1986. Hotellet har 355 hotellrum varav 38 sviter. Standardrummen är bland de största i Göteborg och hotellets berömda Kungasvit mäter hela 160 kvm. Här har många stora celebriteter bott under sina besök i staden. Radisson Blu Scandinavia Hotel har en modern konferensavdelning med 16 mötesrum varav en stor bankettsal med kapacitet för 500 sittande gäster. På Scandinavia finns nyöppnade Hagabadet Spa & Yogastudio som erbjuder yogaklasser, spaupplevelser och gym. På hotellet finns även restaurang, bar, butiker samt ett bevakat garage med parkeringsservice och elbilsplatser.