Med vår kompostmaskin tar vi på Radisson Blu Scandinavia ytterligare kliv i vårt miljöarbete när vi tack vare denna kommer reudcera vårt åliga matsvinn med 80-90%.

Nu hjälper vi Göteborg att växa!

NU HJÄLPER VI GÖTEBORG ATT VÄXA!

På Radisson Blu Scandinavia jobbar vi alltid aktivt med vårt miljöarbete och tänker ständigt på hur vi medvetet kan påverka våra avtryck. ”När vår Food & Beverage Manager, Andreas Olsson, presenterade idén om vår egen kompostmaskin så kändes det plötsligt helt självklart” säger General Manager Jessica Rivle. Hon berättar engagerad vidare ”–att kunna förvandla matsvinn till näringsrik kompostjord blir dessutom ett sätt för oss att kunna ge tillbaka till staden vi verkar i, då vi skänker kompostjorden till odlingar i och kring vår stad. På så sätt så både hjälper vi miljön och ger tillbaka på samma gång.”

Det är ingen hemlighet att matsvinnet utför ett stort miljöhot med 30 – 40 % av all producerad mat som slängs. Som aktör i restaurangbranschen har vi funderat på hur vi kan sluta kretsloppet i så stor utsträckning som möjligt. Vår Food & Beverage Manager, Andreas Olsson, som kom med idéen berättar själv om sitt engagemang. ”-Jag har jobbat länge inom hotell- och restaurang och har funderat på vad som kan göras för att sluta kretsloppet i så stor utsträckning som möjligt. Det känns fantastiskt kul att jobba på ett ställe som tar det på lika stort allvar som jag gör. När jag presenterade idén om att investera i en kompostmaskin var hela hotelledningen med mig och nu kan vi stolt berätta att vi årligen kommer kunna reducera vårt svinn med 80–90%”, säger Andreas Olsson.

Varje dag fylls vår kompostmaskin med rester från våra olika matserveringar som efter ett dygn blir till näringsrik kompostjord, godkänd för ekologiska odlingar. Jorden i sin tur skänker vi till odlingar i och kring vår stad. Inte bara är vi ett av Sveriges första storhotell och Göteborgs enda med en kompostmaskin, vi hjälper dessutom Göteborg att växta!

Om Radisson Blu Scandinavia Hotel Göteborg

Radisson Blu Scandinavia Hotel är beläget vid Drottningtorget i Göteborg och öppnade 1986. Hotellet har 355 hotellrum varav 38 sviter. Standardrummen är bland de största i Göteborg och hotellets berömda Kungasvit mäter hela 160 kvm. Här har många stora celebriteter bott under sina besök i staden. Radisson Blu Scandinavia Hotel har en modern konferensavdelning med 16 mötesrum varav en stor bankettsal med kapacitet för 480 sittande gäster. På hotellet finns Hagabadet Spa & Yogastudio som erbjuder yogaklasser, spaupplevelser och gym. Där finns även restauranger, barer, butiker samt ett bevakat garage med parkeringsservice och elbilsplatser.

Om kompostmaskinen

Maskinen tillverkas i Sverige och har en kapacitet att ta hand om upp till 125 - 150 kg matavfall varje dag som efter 24 timmar genererar 20 - 25 kg färdig näringsrik jord. 85 - 90% är vätska som förmultrar. Maskinen tömmer vi var åttonde dag. På ett år har den producerat ca 1,5 ton näringsrik kompostjord.

Mer information delas gärna av:

General manager, Radisson Blu Scandinavia Hotel
Jessica.Rivle@radissonblu.com