Ideellt arbete renar Stockholms vattenmiljö

Det började med ett rop på hjälp i ett reportage på TV4. Några dykare från frivilligorganisationen Rena Mälaren behövde hjälp med att ta hand om och forsla bort allt skräp de plockat upp från Mälarens botten. En medarbetare på Ragn-Sells såg programmet och idag hjälper företaget till med insamling och behandling av avfallet som hittas på botten.'

Rena Mälaren har sedan 2018 arbetat ideellt med att rena Mälarens och Östersjöns botten från avfall. Syftet är att få bort gifter och väcka opinion för att få människor att sluta slänga saker i vår vackra vattenmiljö.

Ragn-Sells säljare Fredric Hansson var den som ringde upp grundaren och dykaren Fredrik Johansson för att höra mer om organisationens behov.

- De jobbar helt ideellt och behövde verkligen hjälp. Eftersom vi arbetar mycket med vattenfrågan så var vi såklart intresserade av att hjälpa till. Vi har ju också bra möjligheter att återvinna mycket av det som plockas upp från botten.

Läs hela artikeln här

• Miljöpolitik