Sandra Postel tilldelas Stockholm Water Prize 2021

Stockholm Water Prize 2021 tilldelas Sandra Postel. Postel får detta pris för att hon som författare och utbildare har bidragit till att öka medvetenheten om vattenkrisen hos en bred publik. Miljöföretaget Ragn-Sells, som är en av instiftarna till priset, gratulerar årets vinnare och ser fram emot prisceremonin som sker den 25 augusti under World Water Week i Stockholm.

Sandra Postel är en tankeledare, en produktiv författare och kommunikatör i internationella vattenfrågor. Hon har hyllats för sitt inspirerande, innovativa och praktiska tillvägagångssätt för att främja bevarande och hållbar användning av sötvatten. Under hela sin karriär har Postel hanterat komplexa vattenproblem i sina böcker, artiklar och föreläsningar i syfte att göra dem begripliga för en bred publik.

- Det är en stor ära och jag är oerhört tacksam. Vatten är grunden till allt liv - och det är ändligt. Att komma på hur man kan tillgodose mänsklighetens behov av vatten samtidigt som sötvattnets ekosystem ska växa och frodas, är nu en existentiell utmaning, eftersom dessa ekosystem är helt beroende av varandra. Här kan vi alla spela en roll i att möta denna utmaning, kommenterar Sandra Postel.

Nomineringen från SIWI lyder: ”Sandra Postel är en världsledande tankeledare för vattenbrist och en av världens största vattenkommunikatörer och utbildare. Ingen har visat mer engagemang, kapacitet, mod och uthållighet för att ta itu med långtgående och kritiska vattenfrågor. Hennes arbete har bidragit till att fördjupa både allmänhetens och de professionellas medvetenheten om vattenkrisen.”

Läs mer om Sandra Postel och Stockholm Water Prize här.

Fakta: Ragn-Sells är en av instiftarna

Stockholm Water Prize instiftades av Stockholm Water Foundation för att uppmuntra forskning om och utveckling av jordens vattenmiljöer. Priset stöds av Kungl. Vetenskapsakademien, International Water Association, Water Environment Federation och Stockholm stad. De företag som instiftade Stockholm Water Prize förenas av en stark vilja att öka hållbarheten inom vattensektorn. Prisets instiftare är Bacardi, Poul Due Jensen Foundation, Ragn-Sells, Water Environment Federation, Xylem och Ålandsbanken.

Fakta: Om SIWI

Stockholm International Water Institute är ett policyinstitut som tar fram kunskap och informerar beslutsfattare om vattensmart politik och hållbar utveckling. SIWI genomför forskning, samlar formell kunskap och ger råd inom fem temaområden: vattenstyrning, gränsöverskridande vattenförvaltning, vatten- och klimatförändringar, sambandet vatten/energi/mat samt vattenekonomi. SIWI arrangerar World Water Week i Stockholm – en årligt återkommande och globalt ledande mötesplats för frågor som rör vatten och utveckling – och står som värd för Stockholm Water Prize, Stockholm Junior Water Prize och Stockholm Industry Water Award.

• Miljöpolitik