Kommitté tillsatt att utforma ny hållbarhetsstandard för certifiering

En kommitté har tillsatts för att ta fram en ny standard – regelverk för certifiering – baserad på Rainforest Alliance och UTZ nuvarande standarder. Den första versionen går ut för extern konsultation under hösten.

Sammanslagningen mellan Rainforest Alliance och UTZ tidigare i år innebar att organisationen behöver ta fram en gemensam standard. Därför har en kommitté tillsatts för att ta fram en ny standard för vår framtida certifiering. I kommittén sitter bl.a. producenter, NGO:er, experter företag, och representanter från certifieringsorganisationer.

“Vi har just färdigställt Terms of Reference, vilket innebär att våra tekniska experter kan ta fram ett standardunderlag för intern konsultation. När detta är klart blir nästa steg att bjuda in externa parter att tycka till”, säger Britta Wyss Bisang, Chief Sustainable Supply Chain Officer på Rainforest Alliance.

Britta Wyss Bisang understryker att standarden fortsatt kommer att sätta de sociala, miljömässiga och ekonomiska faktorerna i fokus, och verka för att ge odlare och producenter ett ramverk för att kunna förbättra sin försörjning medan de skyddar miljön i vilken de bor och arbetar i.

Den externa konsultationen påbörjas under hösten och kommer att inkludera t.ex. workshops och en öppen digital enkät. Du kan följa utvecklingen av den nya standarden genom att anmäla dig här.

• hållbarhetsstandard
  • rainforest alliance