Räcker certifiering för att minska avskogning i kaffekedjan?

När efterfrågan på kaffe nu stiger, ökar oron för att en större produktion ska driva på avskogningen. Inte minst bidrar ett förändrat klimat till att odlingar flyttas till högre höjder som idag kan vara täckta av träd. Bör kaffeindustrin förbinda sig till ett ”Zero Deforestation Commitment”? Det var en av frågorna som nyligen diskuterades under Sustainable Coffee Expo i Boston.

Många var under konferensen överens om att det inte räcker med att certifieringsorganisationerna ensamt driver frågan om avskogning. Det behövs muskler från många håll – inte minst från regeringar och lokala styren. Mauricio Galinda från Rainforest Alliance lyfte också att majoriteten av certifierat kaffe idag kommer från Brasilien, Colombia, Vietnam och Honduras men att riskanalyser visar att avskogning främst hotar Nicaragua, Peru, Indonesien och Honduras. Industrin måste med andra ord samlas kring hur avskogningsproblematiken ska tacklas. Men det finns några utmaningar:

• Det finns idag ingen övergripande strategi för hur avskogningsfrågan ska drivas – olika certifieringsprogram gör olika insatser
  • Det finns vissa luckor i datainsamlingen, bl.a. om hur man definierar var kaffeproduktionsområden faktiskt är belägna
  • Det saknas engagemang från företag och regeringar för att driva initiativ som främjar avskogningsfri kaffeproduktion. En av anledningarna är att det fortfarande är svårt att utveckla hållbara affärsmodeller som tydligt bevisar att det är lönsamt att odla kaffe trots avskogningsfria krav.

Kaffekonsumtionen spås öka till rekordhöga nivåer, så det är nu avgörande att branschen samlas för att minska trycket på världens skogar. Mauricio Galinda sammanfattade uppmaningen till kaffeindustrin under en av paneldiskussionerna:

”Trots att certifiering leder till värdefulla framsteg, kan inte frågan om avskogning enbart drivas av frivilliga standarder.”

Visste du att?

• Idag är 55 % av världens kaffeproduktion certifierad men bara 20 % av kaffet säljs med en hållbarhetsmärkning
  • Jordbruk står för cirka 80 % av avskogningen i tropikerna
  • Skogar absorberar ungefär 40 % av världens fossila utsläpp och renar luft, samtidigt som det är hem åt 80 % av jordens markbundna biologiska mångfald
  • 1,6 miljarden människor är beroende av skogar för sin försörjning

Här kan du läsa mer om hur frågan om avskogning kaffesektorn behandlades under Sustainable Coffee Expo i Boston.