Har du en digital idé som kan öka världens kakaoskördar?

Rainforest Alliance är en av initiativtagarna bakom SAT4Farming – ett projekt vars mål är att öka kakaobönders avkastning med hjälp av ny teknik. Projektet ska nå 30 000 odlare innan slutet av 2020. Nu utlyses en tävling för att hitta ny, innovativ teknik som kan bidra till att öka kakaoodlares produktivitet. Få jordbrukare har idag tillgång till digital information och utbildning som kan hjälpa dem ur fattigdom.

Tävlingen vänder sig mot företag som arbetar med AI, drönare eller fjärranalys. Lösningen ska vara skalbar och hjälpa bönder att, med hjälp av data, identifiera vilka insatser som krävs för att odlingen t.ex. ska vara motståndskraftiga mot väderväxlingar. Den vinnande produkten kommer att användas i världens stora kakaoproducerande områden i Ghana, Indonesien, Ecuador, Elfenbenskusten och Nigeria. En prissumma på €100.000 respektive €75.000 delas ut till det vinnande förslaget, men alla idéer sparas för potentiella framtida Rainforest Alliance-projekt.

Fjärranalys blir ett allt viktigare beslutsverktyg för kakaobönder.

Varför har SAT4Farming skapats och vilka står bakom initiativet?
Majoriteten av världens kakao produceras av småskaliga odlare. Efterfrågan på kakao ökar samtidigt som bönder står inför helt nya klimatutmaningar. Mindre skördar ger lägre inkomster. SAT4Farming syftar till att öka kakaoproducenternas skördar till 1500 kg per år – vilket är tre gånger så mycket som för en genomsnittlig ghanesisk kakaobonde. Bakom SAT4Farming står, förutom Rainforest Alliance, organisationerna Grameen Foundation, Touton, Satelligence, Ghana University och Waterwatch Projects.

Hur tävlar man och när är deadline?
Tävlingen tar emot bidrag fram till 15 mars. Här hittar du information om alla tävlingsregler. Lycka till!