Ny studie visar att Rainforest Alliance-certifiering skapar renare vattendrag

En studie* av Cenicafe visar att förändrade jordbruksmetoder spelar en avgörande roll för att förbättra tillståndet i vattendrag. Forskare har jämfört vattenkvalitén på Rainforest Alliance-certifierade kaffeodlingar med ocertifierade odlingar och sett att de metoder som de certifierade odlingarna använder avsevärt förbättrar vattendragens hälsa.

– Vattenkvalitén på odlingarna har mätts utifrån olika nyckelindikatorer som närvaro av känsliga insekter och kräftdjur, erosion, vegetation längs med vattendragen samt syre- och PH-nivåer. Studien visar att de certifierade odlingarna hade vattendrag som var i betydligt bättre skick än de ocertifierade, de hade också en betydligt rikare växtlighet utmed vattendragen, säger David Hughell, forsknings- och geospatial analytiker på Rainforest Alliance.

För att bli Rainforest Alliance-certifierad måste odlingen följa ett omfattande regelverk som tas fram av Sustainable Agriculture Network, (SAN) en sammanslutning av nio miljöorganisationer från Latinamerika och Indien. Reglerna inkluderar miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer. För att skydda vattendrag ska certifierade odlingar exempelvis rena sitt avloppsvatten, bevara och restaurera gröna bufferzoner längs med vattendrag, begränsa användningen av jordbrukskemikalier och hindra att dessa läcker ut i lokala vattendrag.

Norbey Lasso Rocha från kaffeodlingen La Esmeralda i Colombia berättar att vattenkvalitén på odlingen var mycket dålig innan certifieringen.

– Vi slängde sopor och släppte ut vårt avloppsvatten direkt i vattendragen och kemikalierna vi använde på odlingarna hamnade i vattnet. Vattendragen luktade hemskt. Nu är situationen helt annorlunda och vattnet är mycket renare, säger Norbey Lasso Rocha.

* Om studien "Impacts of Rainforest Alliance Certification on Coffee Farms in Colombia".

Rainforest Alliance har genom sin lokala samarbetspartner Fundación Natura arbetat med kaffeodlingar i Colombia sedan 2004. 2009 fanns mer än 2 100 Rainforest Alliance-certifierade kaffeodlingar i Santander och Cundinamarca regionerna. Närvaron av många sedan länge certifierade och ocertifierade odlingar gjorde det möjligt för Rainforest Alliance att utvärdera effekterna av sitt arbete i regionen. Rainforest Alliance gav Cenicafe, ett Colombianskt forskningsinstitut, i uppdrag att utföra fyra studier för att utvärdera certifieringens effekter på vattenkvalitet, jordkvalitet, odlarnas försörjning samt trädlevande däggdjur. Studien har finansierats av bland annat UNEP, GEF och Zurich Foundation.