Den snabbt växande webbsiten Aktiebladet.se har erhållit utgivningsbevis

Den snabbt växande webbsiten för affärs- och investeringsnyheter, aktiebladet.se, har erhållit utgivningsbevis den 24 april. Aktiebladets redaktion består av erfarna journalister som dagligen publicerar ekonomi- och börsnyheter samt branschaktuella artikelserier inom olika områden, parallellt med att utveckla begreppet journalistik 2.0.

Myndigheten för press, radio och tv har utfärdat ett utgivningsbevis för den snabbt växande webbsiten aktiebladet.se, som publicerar dagsfärska investeringsrelaterade nyheter om bolag och börsen men även ekonomi i allmänhet. Redaktionen består av erfarna journalister med lång erfarenhet av att arbeta med god faktabaserad journalistik i linje med begreppet Journalistik 2.0.

En av de mest populära artikelserierna är Veckans Aktie, en djupdykning i ett tillväxtbolag, inkluderande en grundläggande analys av företaget och dess framtidsutsikter. Webbsiten som grundades redan år 2000 förvärvades 2017 av Raire Invest AB och har därefter genomgått en nylansering med ny logotyp, design och innehåll. Via aktiebladet.se sker även försäljning av banners och redaktionella annonser till olika företag.

Aktiebladet.se är en del av det globalt expanderande svenska Fintechbolaget Sprinkle AB, som nyligen har blivit uppköpt av det på Frankfurtbörsen noterade Stockholm IT Ventures AB. Sprinkle arbetar intensivt med att strategiskt utveckla affärsmodellen Sprinkle Fusion Power™. En affärsmodell som skapar gränsöverskridande exponentiella värden för bolagets kunder och aktieägare på ett helt annat sätt än tidigare och där Aktiebladet.se är en viktig informationskanal.

- Sedan en tid tillbaka har vi sett en starkt ökande trend av besökare till aktiebladet.se och vi kan stolt meddela att vi nu har fler än 30 000 prenumeranter och fortsätter växa så det knakar. Vi kan konstatera att det finns ett starkt växande intresse för att få reda på aktuella och innovativa bolagshändelser samt ta del av rapportering om vad som händer på världens marknader, detta utan att behöva läsa långa finansiella rapporter. Det känns väldigt spännande att nu få utveckla framtidens digitala affärspublikation tillsammans med branschens ledande journalister samt experter på bl.a. blockchain-teknologin och användandet av Fintech 2.0, säger Ian Cassiman, VD Sprinkle AB.