Spara vatten inför sommaren.

Alla minns vi nog sommaren 2018. Värmen kom redan tidigt i maj och sen stannade den till sent i augusti. Det var en bitterljuv känsla hela sommaren, enligt mig i alla fall. Jag njöt verkligen av de varma kvällarna, havet som var uppe i gott och väl 25 grader och känslan av att inte behöva “jaga” varje solglimt då man visste att den kommer i morgon igen. Något som annars inte är så vanligt i vårt avlånga land. Men som jag skrev, det var en bitterljuv känsla. Samtidigt som vi njöt av värmen blev det kris på bondgårdar som varken hade tillräckligt med vatten eller mat till djuren. Kraftiga skogsbränder härjade och runt om i världen kom varningar om värmeböljor som gjorde det tufft för bl.a. äldre människor.

Nu kommer snart sommaren 2021. En sommar som även den är väldigt speciell. Andra sommaren med en pandemi som fortfarande tynger vår jord. Det kommer, högst troligt, innebära att det blir många som hemestarar även denna sommaren. Trädgårds- och poolföretag har fullt upp. Vi förbereder oss med andra ord för att vara hemma under sommaren. Det är fantastiskt på många sätt. Men det gör även att vår vattenkonsumtion ökar. Fler pooler ska fyllas, gräsmattor hållas gröna och vi vill att våra trädgårdar och pallkragar ska stå i blom och ge skörd. Det sätter hård press på våra reningsverk och vår grundvattennivå. Så nu ska vi vara lite proaktiva! Vi ser till att spara och fylla på med vatten inför sommaren. Om vi alla åtminstone gör något så ka det ju verkligen leda till “många bäckar små…”

Hur kan vi samla vatten?

• Tunna - samla regnvatten i tunnor. Perfekt att vattna blommor och odlingar med.
  • Anlägg en egen dam. Kanske har du plats att redan nu anlägga en liten damm som du, om värmen håller i sig, kan använda som din egna lilla reservoar.
  • Vill du ha kallvatten att dricka - låt inte det ljumma vattnet i kranen gå till spillo. I stället för att bara låta det rinna ner i vasken fyll en pet-flaska och använd till att vattna med.
  • Är du en som älskar att bada i badkar, kanske kan du skippa ett bad och istället ta dig till en sjö för att bada och vara i naturen?
  • Hjälpa varandra. Din granne kanske inte är en “Mandelmans” som du? Då kanske du kan få placera en tunna eller två vid deras stuprör redan nu för att fånga regnvatten. Eller så är det tvärt om. Din granne fullkomligt älskar att odla och sätta trädgården i blom. Kanske hen kan få placera en tunna hos dig i stället.
  • Låt inte kranen rinna medans du borstar tänderna eller tvålar in dig i duschen.
  • Ta ett snack med din tonåring om att hen kanske kan dra ner på sin tid i duschen under de mest utsatta månaderna ;-)
  • Tvätta INTE bilen hemma på gatan. Om du “måste” tvätta den just nu så åk till en tvätthall som återanvänder vattnet.

Nu håller vi tummarna för en lagom varm och lagom blöt sommar!