Ramboll växer inom hållbarhet

Ramboll har förvärvat konsult- och utbildningsföretaget RSM&CO och utvecklar därmed sitt erbjudande inom miljö och hållbarhetsrådgivning. Ramboll är en av världens största miljö- och hållbarhetsrådgivare och förstärkningen på den svenska marknaden är en viktig pusselbit i strategin att växa ytterligare. Köpet innebär att Ramboll får en unik digital plattform och knyter till sig nyckelkompetens inom området.

- Medarbetarna i RSM&CO har en kompetens och ett nytänkande som vi välkomnar. Det ska bli spännande att kombinera våra affärer och vårt smarta kapital. Vi är två företag med starka värderingar som går ihop för att tillsammans utmana branschen. Vi ser att våra idéer kring affärsmodeller och digitala erbjudanden stämmer överens och därför tycker vi att det är en bra matchning, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll i Sverige.

- Vi har insett att vi har ett gemensamt synsätt. Båda företagen lägger vikt vid att förstå kundernas utmaningar samtidigt som vi vill använda vår kunskap för att skapa värde för samhället och dess invånare. Det har också varit avgörande att Ramboll vill integrera RSM&COs tjänster i sitt befintliga erbjudande för att utveckla sin verksamhet, säger Daniel Doeser, vd på RSM&CO.

Medarbetarna kommer att bli en del av Ramboll Environment & Health i Sverige men ha möjlighet att jobba i Rambolls globala organisation.

- Ramboll satsar hårt på miljö och hållbarhet och att kombinera vårt starka team i Sverige med RSM&COs unika kompetens och erfarenhet kommer ytterligare att stärka erbjudandet till kunder både i Sverige och globalt. Våra nya medarbetare kommer att jobba på den nordiska marknaden och blir del av ett globalt nätverk, säger Lone A. Clowes, Nordenchef för Ramboll Environment & Health.

Nu påbörjas arbetet med att flytta ihop i gemensamma lokaler, hitta synergier och lära av varandra.

RSM&CO har cirka 70 medarbetare som hjälper företag att utveckla sin verksamhet inom bland annat miljö, kvalitet, hållbarhet och energi. Det gör de bland annat med digitala plattformar. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping, Jönköping och Perstorp. RSM&CO har tidigare varit ett självständigt dotterbolag i Ragn-Sellskoncernen. Nu ska de integreras fullt ut i Ramboll, något som båda parter ser fram emot.

• energi
  • miljö
  • hållbarhet

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge tillbaka till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.