Ramirent levererar till projektet Pilevall – ett bostadsbygge i Stationsstaden i centrala Kävlinge.

Ramirent är med och bygger Pilevall i centrala Kävlinge

I slutet av oktober tog Veidekke första spadtaget i projektet Pilevall – ett bostadsbygge i Stationsstaden i centrala Kävlinge. Bostäderna förväntas bli inflyttningsklara under fjärde kvartalet 2025. Ramirents leverans i projektet är alltifrån bodar och byggmaskiner, till värmeutrustning och hissar.

Utöver de maskiner och den utrustning Ramirent levererar till projektet, används även de digitala tjänsterna RamiConnect och RamiCheck. Det webbaserade verktyget RamiConnect ger smidig koll på att man har rätt hyrmaskiner på plats och underlättar bland annat kostnadsöversikten. RamiCheck finns å sin sida som app och har som funktion att snabbt och lätt kunna få fram relevant information om de Ramirentprodukter som används. Det kan exempelvis handla om miljö- och säkerhetsinformation eller det senaste besiktningsprotokollet för respektive maskin.

– Hela Ramirent Syd har ett väldigt stort förtroende hos kund, vilket gör att vi nu fått möjligheten att leverera en bred leverans till det här projektet. Det tänker vi göra allt vi kan för att förvalta på bästa sätt, konstaterar Johan Christensson, Ramirents kundcenterchef i Lund.

Svanenmärkt byggnad i sju våningar:

Totalt ska det bli 124 nya hyreslägenheter i den nya byggnaden, som kommer att utgöras av sju våningar och bestå av fem trapphus.

– I det här skedet är det svårt att säga exakt hur många maskiner som kommer att behövas, men vi är redo att leverera det som krävs för att projektet ska bli lyckat, säger chefen för Ramirents kundcenter i Lund.

Att den exakta omfattningen ännu inte är helt klar är inte särskilt konstigt, eftersom projektet fortfarande är i sin linda. Ramirents medverkan i projektet löper från den 1 november 2023 till den 1 mars 2026.

Byggnaden, som enligt plan ska stå klar i slutet av 2025, är ritad av Sunnerö arkitekter som lagt stor vikt vid kvarterets arkitektoniska uttryck. Byggnaden är dessutom Svanenmärkt – en signal om att kloka miljöval gjorts i projektet. Bostäderna, som kommer att vara av varierande storlek, från 1 till 4 rum och kök – ska alltså stå redo för hyresgäster om ganska exakt två år.