Ramirentrapporten visar vilka kompensera som efterfrågas inom branschen idag. Det handlar bland annat om hållbarhetsexperter, digitaliseringsexperter, logistiker och AI-ingenjörer.

Byggbranschen efterfrågar fler hållbarhets- och digitaliseringsexperter

Nya kompetenser blir allt mer efterfrågade inom byggbranschen. Det handlar om allt från hållbarhetsexperter till digitaliseringsexperter och AI-ingenjörer. Det visar Ramirentrapporten, som ställt frågan om kompetensbehov till 500 personer inom branschen.

I takt med att byggbranschen utvecklas ställs nya krav på kompetenser. Enligt Ramirentrapportens undersökning, kan man se att nya typer av kompetenser saknas ute på byggarbetsplatserna redan idag. Det handlar bland annat om hållbarhetsexperter, som efterfrågas bland 18% av de tillfrågade företagen, logistiker (14%) digitaliseringsexperter (13%) och AI-ingenjörer (8%), men även processledare och dataingenjörer. Störst är fortfarande efterfrågan på bygg- och arbetsledare. 33 procent av de tillfrågade i undersökningen har behov av det.

För att hitta de rätta kompetenserna, behöver byggsektorn snegla på anda branscher och locka till sig topp-talanger härifrån.

– Vi måste bli bättre på att visa att byggbranschen är en spännande bransch med stor utvecklingspotential. Vi behöver lyfta fram att vi påverkar väldigt många människors vardag genom att skapa stadsbilder, kontor, skolor och lägenheter – med produkter som kan bestå i 100 år. Om vi lyfter det tror jag att vi kan locka fler kompetenser till byggbranschen, säger Jimmy Dahlström, chef för projektverksamheten på Den temporära fabriken på Ramirent.

Ramirentrapporten visar även att de flesta inom branschen främst utvecklas i sin yrkesroll genom att prova sig fram (68%) eller genom att lära sig av kollegor (65%). Var femte lär sig nytt genom utbildning.

– Om branschen ska utvecklas systematiskt över tid, krävs många processer och helt andra kompetenser än vad som finns i branschen idag. Vi på Ramirent skulle t ex. kunna lagra en stor mängd maskindata från byggarbetsplatser runt om i världen. Vi skulle kunna se hur maskinerna presterar och göra jämförelser. Kompetens som kan läsa av maskindata kommer vi att behöva mer av i framtiden och det handlar om allt från AI-ingenjörer till digitaliseringsexperter, säger Jimmy Dahlström.

Ramirentrapporten bygger på siffror som Ramirent tagit fram i samarbete med Novus. En enkät har besvarats av 500 byggnadsarbetare, projektledare och arbetsledare inom bygg- och anläggningsbranschen. Rapporten belyser områden som hållbarhet, digitalisering, säkerhet, hälsa, kompetensbehov, jämställdhet och inkludering. Läs hela rapporten på ramirent.se

För ytterligare information:
    Åsa Frykberg, tf kommunikationschef, Ramirent AB
    Mobil +46 70 758 16 22
    asa.frykberg@ramirent.se

Besök oss på www.ramirent.se eller följ oss på Facebook och Linkedin