Jonas Söderkvist ny vd för Ramirent AB

Jonas Söderkvist, Chief Financial Officer and EVP Corporate Functions Ramirent Group, har utsetts till ny vd för Ramirent AB i Sverige och för Ramirent A/S i Danmark. Jonas Söderkvist tillträder posten 1 januari 2016 och ingår då även i koncernens Executive Management Team.

Jonas Söderkvist har sedan november 2009 arbetat inom Ramirent och har varit ledande i företagets utveckling mot den nya generationens maskinuthyrningsföretag och av genomförandet av Ramirentkoncernens gemensamma affärsplattform. Han har tidigare arbetat som Investment Manager vid Nordstjernan Investment AB.

Pierre Brorsson, efterträder Jonas Söderkvist som ny Chief Financial Officer för Ramirentkoncernen senast 1 januari 2016. Pierre Brorsson kommer till Ramirent från Atlas Copco där han haft ledande positioner inom finans och administration och allra senast som VP, Business Development,Industrial Technique BA.

Erik Alteryd, tidigare vd Ramirent AB, blir den 22 September 2015 chef för region Öst i Sverige och ingår i den svenska ledningsgruppen.

Magnus Rosén, President and CEO, Ramirent Plc, går omedelbart in i rollen som tillförordnad vd för Ramirent AB i Sverige och för Ramirent A/S i Danmark.

Magnus Rosén, President and CEO, Ramirent Plc, +358 20 750 2845

Taggar

Ramirent är ett ledande maskinuthyrningsföretag som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i den finska Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.

Filip Gällnäs

Presskontakt Kommunikatör +46 31- 57 84 22