Ramirent blir ytterligare en viktig aktör i arbetet med att flytta Kiruna kyrka.

Ramirent blir viktig aktör vid flytten av Kiruna kyrka

Ramirent blir en viktig aktör i det prestigefyllda uppdraget att flytta Kiruna kyrka. Nyligen påbörjade man arbetet med att bredda, höja och förbereda den fem kilometer långa färdvägen, som ska transportera kyrkan till sin nya plats.

Maskinuthyraren Ramirent har handlats upp av Veidekke, som har totalentreprenaden för flytten av den 600 ton tunga och 40 meter breda kulturhistoriska kyrkan. Ett spektakulärt uppdrag som har rönt stort nationellt och internationellt intresse.

- Vår del i uppdraget är att leverera maskiner, moduler och annan utrustning som behövs för att projektet ska bli lyckat. Det handlar om allt från vältar, vibratorer och stora lastmaskiner till trafik- och avstängningsmaterial, säger Roland Sand, säljare på Ramirents kundcenter i Kiruna.

Veidekkes arbete startade i januari och nu är Ramirent i full gång att bistå med utrustning för att hugga ner skog, riva viadukter och bredda, höja och säkra upp färdvägen. Kyrkan ska transporteras i ett stycke på två stora trailers, och om allt går enligt tidplan sker det i början av sommaren 2025.

Transporten kommer ske i gångfart och får inte stanna upp förrän man nått fram till den nya platsen i Nya Kiruna centrum. Ska det fungera, måste allt kring transporten fungera till 100 procent, så förarbetet är gediget. Men det är inte bara själva kyrkan som blir en utmaning att flytta. Det tillhörande klocktornet, en minneslund och ett krematorium ska även de flyttas med stor försiktighet. Här används just nu två bomliftar för att inventera hur det 33 meter höga klocktornet med sina 23 klockor, ska kunna transporteras utan att skadas.

Parallellt med arbetet med färdvägen, förbereds även den nya platsen i Nya Kiruna centrum. Här kommer maskiner från Ramirents stora utbud stå redo, tillsammans med moduler för omklädningsrum, kontor och matsal.

- Alla på vårt kundcenter i Kiruna är på ena eller andra sättet inblandade i projektet, som vi är otroligt stolta över att vara en del av, säger Roland Sand.

Det är Veidekke som har tecknat ett totalentreprenadavtal med LKAB för flytten av kyrkan, vilken är en del i Kirunas samhällsomvandling. Kyrkan har ett stort kulturhistoriskt värde och har utsetts till Sveriges vackraste byggnad. Den har en area på 1 600 kvm och väger 600 ton. Sommaren 2026 är tanken att den öppnar igen, på ny plats i Nya Kiruna centrum.