Att förebyggande arbeta med stöldskyddsmärkning kan minska inbrott och stölder av maskiner, verktyg och annan utrustning på byggarbetsplatser.

Ramirent förebygger maskinstölder med Märk-DNA

Ramirent går ut på bred front och stöldskyddsmärker maskiner, verktyg och annan utrustning med MärkDNA från Smartwater. Stöldskyddsmärkningen skapar en effektivare byggarbetsplats när störningar i verksamheten på grund av inbrott och maskinstölder på sikt kan minimeras.

Att verka förebyggande är nödvändigt när inbrott och stölder av maskiner, verktyg och annan utrustning på byggarbetsplatser kostar byggföretag många miljoner kronor, varje år anmäls runt 6 000 tillgreppsbrott på byggarbetsplatser runt om i Sverige. Kostnaden för detta är hög; när stöldobjekt behöver ersättas eller repareras samt indirekta kostnader för störningar, produktionsbortfall och högre försäkringspremier.

”Den brottsförebyggande effekten med stöldskyddsmärkningen är viktigast men även att göra produkterna spårbara så de kan kopplas samman med ägaren vid en eventuell stöld gör att polisen kan återlämna stöldgods till den rätta ägaren, för Ramirent är det viktigt att bidra till minskad kriminalitet, gör vi maskiner och utrustning mindre attraktiva att stjäla och sälja vidare bidrar vi till samhällsnytta”, säger Trond Thormodsrud, sälj- och marknadschef på Ramirent AB.

En genomskinlig vätska penslas på produkten som ska stöldskyddsmärkas, vätskan innehåller en unik kod samt mikropunkter som är spårbara i ett internationellt ägarregister som polismyndigheten har tillgång till. Polisen använder UV-lampor, för att detektera märkningen och har sedan möjlighet att kontrollera koden och se vem ägaren är, idag tillhör UV-lampor polisens standardutrustning för att bland annat kontrollera äktheten på körkort och sedlar.

”Spårbarheten finns i minsta fragment av vätskan vilket gör metoden ytterst kostnadseffektiv för ett företag som Ramirent vilka förfogar över en av Sveriges största maskinparker. Vi ser att allt fler företag inom segmentet bygg/entreprenad väljer att använda sig av MärkDNA som metod, och vi är stolta över att numera få vara delaktiga i Ramirents ständigt pågående arbete med att minska stölderna på arbetsplatserna”, säger Björn Mannering, VD Eurosafe Security Solutions AB

Arbete med stöldmärkning pågår och beräknas vara klart under hösten med förhoppningen att inbrott och maskinstölder på sikt minskar och bidrar till samhällsnytta.

För mer information kontakta: Franciska Janzon, Senior Vice President för marknad och kommunikation, franciska.janzon@ramirent.com, +358 40 192 1653

Ramirent är en ledande leverantör av uthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.