Ramirent lanserar GuardLite Maxi™: Nytt fallskyddsystem för hallbyggnation

Ramirent lanserar GuardLite Maxi™: Nytt fallskyddsystem för hallbyggnation

Nu lanseras GuardLite Maxi™ som är ett fallskyddssystem för hallbyggnationer.

Systemet uppfyller den europeiska standarden för tillfälliga skyddsräcken EN13374 med upp till 7,5 meter mellan infästningarna. Att bygga hallar och industrilokaler kräver ofta andra lösningar än traditionella fallskyddssystem på grund av de stora avstånden mellan pelare och infästningar. Nu har Ramirent tillsammans med Safety Solutions Jonsereds AB (där Ramirent är majoritetsägare) tagit fram ett sådant system.

Fallskyddssystemet GuardLite Maxi™ är en del av Ramirents helhetserbjudande för säkrare arbetsplatser. Systemet ingår i Ramirents fallskyddssystem GuardLite™ och riktar sig alltså till byggnader med långa c-c avstånd mellan infästningarna.

– Satsningen breddar vårt helhetserbjudande och gör oss till en konkurrenskraftig leverantör av tjänster och produkter inom säkerhet. Vi fokuserar på säkerhet hela vägen så att kunden får en trygg arbetsmiljö och kan göra ett bra jobb, säger Jonas Söderkvist, vd Ramirent Sverige.

GuardLite Maxi™ är ett enkelt system med få komponenter som är mycket snabbt och enkelt att montera. De modulbaserade komponenterna är återvinningsbara och smidiga att reparera. Efter bara två år på marknaden har GuardLite™ blivit ett mycket efterfrågat system och vidareutvecklingen av systemet har nu även resulterat i Maxi-lösningen för hallbyggnationer som under vintern utvärderats på ett antal byggarbetsplatser. Just nu används det på ett av Llentabs större hallprojekt genom tiderna, Hallströms Verkstäders nya lokaler i Östersund.

– De nya lokalerna är ett väldigt stort och långvarigt byggprojekt och för att kunna arbeta effektivt är det viktigt att våra byggarbetare känner sig trygga med ett stabilt och säkert skyddsräcke på plats. Dessutom går det väldigt snabbt att montera vilket sparar tid, säger Mikael Samuelsson, arbetande förman, Llentab.

För en komplett fallskyddslösning kan GuardLite™ med fördel kompletteras med SafePuck™, en skyddsnätslösning under arbetsytan för att fånga upp människor eller material vid montage av takplåten.

GuardLite™ Maxi uppfyller som enda hallsystem i Europa den europeiska standarden EN13374 för temporära skyddsräckessystem, både klass A och B. Systemet finns tillgängligt på samtliga av Ramirents kundcenter.

Ramirent är en ledande leverantör av uthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.