Ritning av polishögskolan i Umeå

Ramirent säkrar bygget av ny polishögskola i Umeå

Ramirent har fått i uppdrag av NCC och Akademiska Hus att leverera maskinuthyrningslösningar till bygget av en ny polishögskola i Umeå. Uppdraget omfattar ett helhetsansvar som löper över Ramirents samtliga produktgrupper – allt från bodar, värme, kranar till närvarokontroll, fallskyddslösningar och handmaskiner.

Ramirent har försett byggarbetsplatsen med både säkerhetsutrustning i form av fallskyddssystemet GuardLite och maskiner som kranar och handhållna maskiner. De första leveranserna genomfördes i början av maj. I mitten av maj levereras personalbodarna till byggarbetsplatsen.

– Vi fortsätter utveckla vår kompetens som helhetspartner där vi kombinerar smart teknik med innovativa hyreslösningar för att göra att byggprojekt blir mera hållbara, säkra och effektiva, berättar Jonas Söderkvist, vd Ramirent.

Den nya polishögskolan blir 6 000 kvadratmeter stor och kommer att rymma 340 elever. Utbildningslokalerna får bland annat en hall för träning av kampsport samt övningsavdelningar med bank-, krog-, butiks- och lägenhetsmiljö. Källarvåningen får skjutbanor och markplanet rymmer garage och tvätthall för fordon.
Huset kommer miljöcertifieras enligt det svenska systemet Miljöbyggnad. Energianvändningen ska vara 35 procent lägre än kraven i Boverket byggregler, BBR.

– Att få vara med och uppföra en ny polishögskola som är viktig för Umeås fortsatta utveckling är väldigt kul och vi är glada över att ha fått förtroendet av både NCC och Akademiska Hus, säger Anders Djupenström, Regionchef Nord, Ramirent.

Polishögskolan beräknas stå klar i september 2017 och vara färdig att tas i bruk till vårterminen 2018.

Taggar

Ramirent är en ledande leverantör av maskinuthyrningslösningar som kombinerar de bästa maskinerna med service och kunskap. Vi erbjuder hyreslösningar som förenklar våra kunders verksamhet. Bland våra kunder märks företag inom såväl byggindustrin som övrig industri samt offentlig sektor. Våra kundcenter finns över hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Ramirent AB ingår i Ramirentkoncernen, som har verksamhet i 10 länder och är ett av Europas ledande företag inom maskinuthyrningsbranschen. Ramirent – More Than Machines™.

Filip Gällnäs

Presskontakt Kommunikatör +46 31- 57 84 22