Erik Ek är ny eventansvarig på Ramirent, med ansvar för att utveckla och samordna uthyrning till olika evenemang - en ny nisch som Ramirent satsar på.

Ramirent satsar på eventbranschen

Nu satsar Ramirent på att nå ut med sitt erbjudande till fler branscher och bli starka inom maskinuthyrning för events. Nyligen tillträdde Erik Ek den nya rollen som eventansvarig för bolaget.

Ramirent har länge jobbat med fokus på bygg, industri, och anläggningsbranschen. Nu ser man nya möjligheter att växa inom eventbranschen. I december tillträdde Erik Ek som ansvarig för att utveckla och samordna uthyrning till olika evenemang runt om i landet.

– Vi levererar redan idag till väldigt många lokala evenemang. Här ser jag att vi kan bli ännu bättre på att nå ut med en större del av vårt erbjudande – allt från trafikavstängningar och ställning till el och avspärrningslösningar, säger Erik Ek.

Eventmarknaden är viktig för Ramirent redan idag. Bland annat har man levererat till Stockholm International Horse Show, Stockholm Marathon, rockfestivaler som Sweden Rock, O-ringen och Volvo Car Scandinavian Mixed.

– Vi har även flera stora event på gång och jag ser fram emot att skapa en dialog med arrangörerna för större mästerskap inom hockey, handboll, friidrott och skidor, säger Erik Ek.

Det finns flera anledningar till att Ramirent satsar på att bli starka inom event.

– Dels behöver vi bredda vår kundbas när konjunkturen sviktar. Dessutom vill vi bli bättre på att samordna Ramirents erbjudande med våra dotterbolag Rentsafe och RSA. Att vara en heltäckande leverantör stärker vårt varumärke och visar att vi är mer än en maskinleverantör till bygg- och anläggningsföretag, säger Erik Bengtsson, vd och koncernchef Ramirent.

Bred kunskap och stabil helhetsleverantör
Ramirent har det mesta som behövs för att bygga upp ett event. Utöver liftar, ställningar och avspärrningsmaterial, behövs det ofta stabila ellösningar och bodar. Med fler större event och hårdare arbetsmiljökrav kommer efterfrågan på en stabil helhetsleverantör att öka, menar Erik Ek.

– Dessutom har vi en bred kunskap inom elberäkning, TA-ritningar, säkerhetslösningar och vilka maskiner som passar för vilka event, som vi gärna delar med oss av till våra kunder.

Erik Ek har jobbat länge inom rentalbranschen, men även inom elitsport och musikbranschen, nyligen även som regionchef på ett rentalföretag. Han har även jobbat 21 år på Stavdal, som senare förvärvades av Ramirent.

– Hans breda kontaktnät och engagemang för att utveckla affärer, gör honom perfekt i rollen som ny eventansvarig, säger Erik Bengtsson.