Ramirent vinner EcoOnline Award för sitt kemikaliearbete

Ramirent vinner EcoOnline Award för sitt kemikaliearbete

Under 2015 minskade Ramirent antalet kemikalier i verksamheten med nästa hälften, 46 procent. Detta efter en implementering av EcoOnline som infördes i alla länder där Ramirent är verksamma. Nu har Ramirent Sverige vunnit EcoOnline Award, ett pris som delas ut till företag som aktivt arbetar förebyggande med kemikalier. Ramirent Sverige har arbetat med EcoOnline sedan 2012 och var drivande när det infördes i alla länder 2015.

På byggarbetsplatser används många olika kemikalier, i allt från kraftiga rengöringsmedel till bränsle och industrioljor. Ramirent, som har ett omfattande hållbarhetsarbete, lyckades minska antalet kemikalier med 46 procent förra året.

– Vi vill, och ska, förbättra vår bransch. Detta visar att vi med ganska enkla medel kan förbättra kemikalieanvändningen. Vår kemikaliehantering skyddar våra anställda och miljön samtidigt som det sparar tid. EcoOnline har gjort både hanteringen av kemikalier och kemikalielagstiftningen begriplig för våra medarbetare, säger Jonas Söderkvist, vd på Ramirent.

EU-lagstiftningen i ämnet är komplex och innehåller över 800 lagar som reglerar användningen av kemikalier. EcoOnline gör den komplicerade lagstiftningen lättnavigerad och hjälper både medarbetare och kunder att hantera kemikalier på ett säkert sätt. Med EcoOnline Award lyfts företag som tar fram riskbedömningar, arbetar förebyggande och har en strategi för ersättningar i det internetbaserade kemikalieregistret EcoArchive.

– Riskbedömning är inte bara ett lagkrav, det är också livsviktigt för våra medarbetare och kunder. Vi vill att alla ska känna sig trygga på arbetsplatsen. Våra kollegor världen över har gjort ett fantastiskt jobb med att implementera EcoOnline. Att vinna det här priset stärker ytterligare Ramirents positionering som en ledande aktör som stöder hållbar utveckling, säger Kurt Anderson, HSEQ-chef i Sverige och Danmark samt produktansvarig för EcoOnline på Ramirent.

Priset delades ut igår kväll på Miljö- och kemidagarna i Göteborg. Ramirents KMA samordnare Katarina Lekmo (till vänster) och Pia EK, som jobbar i Kurt Anderssons team, mottog priset vid EcoOnlines Miljö- och Kemidagar.Tidigare vinnare av EcoOnline Award är Borås Djurpark (2015), Mekonomen (2014), Unilabs (2013) och Roxtec (2011).