Tjänsten RamiShare gör att flera aktörer på en byggarbetsplats kan dela liftar med varandra.

RamiShare - Digital uthyrningspool ska få fler att dela liftar i byggprojekten

Nu lanserar Ramirent en ny digital tjänst – RamiShare – som ska göra det lätt att dela liftar mellan olika aktörer på en byggarbetsplats.

Ramirent tar ytterligare ett steg i sitt hållbarhetserbjudande för att få fler inom byggbranschen att dela utrustning med denna unika lösning. I större byggprojekt kommer Ramirent kunna etablera ett obemannat, digitalt uthyrningscenter med liftar som behövs till projektet och som samtliga aktörer på plats kan nyttja. Via appen RamiShare hyr man och låser upp liften man vill hyra och lämnar tillbaka den på ett laddningsställe när man är klar.

– De stora fördelarna för kunden är att liftarna finns nära till hands när man behöver dem och att kunderna bara betalar för användandet. Dessutom behövs det färre liftar i projekten när fler är med och delar på dem och därmed utnyttjar dem optimalt. Vi ser även miljövinster med den här lösningen eftersom antalet transporter av liftar minskar när utrustningen redan finns på plats, säger Navid Naseh, CIO på Ramirent Sverige.

Tjänsten har testats i kundprojekt sedan vintern 2022 och rullas nu ut som ett erbjudande för alla Ramirents kunder i Sverige. Ambitionen är att det ska utökas till samtliga nio länder där Ramirent är verksamma.

– Det är snabbt, enkelt och smidigt. Kunderna får en bra överblick och det blir lättare att planera. Att hyra en lift via appen RamiShare är lika enkelt som att hyra en elsparkcykel, säger Eric Nordin, chef digital affärsutveckling på Ramirent.

I appen finns en checklista som ska säkerställa att maskinen är fullt funktionsduglig när den lämnas tillbaka. Skulle något behöva åtgärdas får Ramirent en signal om det.

– Kunder som har testat lösningen är mycket positiva. Utöver miljövinsten har man uppskattat tillgängligheten samt kostnads- och tidsbesparingen med att kunna hyra direkt på plats. Appen är lätt att använda och dess checklistor bidrar till ökad säkerhet genom att bekräfta att den som hyr liftarna har behörighet, rätt utbildning och att liftarna är servade, avslutar Eric Nordin.

Lösningen kommer från Irdeto, som är ett nederländskt teknikföretag och världsledande inom digitala plattformar och cybersäkerhet.