Lena Gavelin tränar löparintresserade i Ramundberget

Hon har bland annat vunnit tjejmilen, Finnkampen och SM i maraton. 2010 tog hon dessutom en fin andraplacering i Zurich Marathon och vann både Vattudalsloppet och Kälgåtte terräng. Nu tränar hon de som inte nått samma resultat men som ser träning och löpning som en stor del av sitt liv. Att springa en mil på mindre än 60 minuter är en måttstock på vem löparlägret i Ramundberget passar för.

Ramundberget ligger vid vägs ände i Härjedalens fjällvärld. Här är fjällöpning det perfekta alternativet för den aktive människan. Sommartid är det framförallt vandring, golf, ridning och löpning som gästerna i Ramundberget ägnar sig åt.

– Vi har många aktiva gäster hos oss på Ramundberget och när vi förra året hittade ett samarbete med Lena Gavelin kring löpning så kändes det helt rätt. Gästerna var otroligt nöjda och därför kör vi två löparläger i år, säger Bitte Nilsson, Ramundberget.

Löparlägren vänder sig till vana löpare. Man bör springa milen på under 60 minuter eller vara van vid långa löpträningspass. Det första lägret innehåller flera, kortare pass med olika inriktningar. Det andra lägret riktar sig mer mot långdistanslöpare och innehåller en långtur per dag på fjället med lätt ryggsäck och natursköna stopp längs vägen.

– Det bästa med fjällöpning är friheten och att man snabbt och lätt tar sig fram långa sträckor. Underlaget är skonsamt och man kan göra långa pass som ger en annan typ av träning.

Det bästa med löparveckorna i Ramundberget är att få inspirera andra och se deras glädje när de klarar av ett mål. Men också att få träffa löpare som aldrig sprungit i fjällen och se deras reaktioner när vi hittar hjortron längs löpstigen eller stannar och dricker vatten direkt från bäcken, säger Lena Gavelin

För mer information, kontakta gärna

Bitte Nilsson, Ramundbergets Alpina, tel. 070-646 75 98

Lena Gavelin, tel. 070-667 87 83

Fakta Ramundberget Alpina AB

Ramundberget är en etablerad liten skid- och vandringsort med ett mycket starkt varumärke och där bolaget äger och driver det mesta som man möts av som gäst. Själva litenheten är ett nyckelord som värnas om och behandlas med respekt vid all framtidsplanering för Ramundberget. Här finns idag 42 nedfarter, 9 liftar, äventyrsland, helikopterskidåkning, restauranger, golf, kanot, cykling och vandringsleder. Boendet består av ett fjällhotell med enkel-, dubbel- och familjerum samt fristående stugor. Totalt erbjuder Ramundberget idag 1200 bäddar.