Löpartävling ska locka ännu fler till fjälls

Ramundberget ser en ökning av antalet gästnätter för sommarsäsongen 2012. Hittills noteras 600 fler gästnätter än 2011. Paketresor och fjällöpartävling ska locka ytterligare gäster till Härjedalen, i den ständiga kampen om sommarturisterna.

– Vi har vandringsgäster, golfare, cyklister, klättrare, löpare och överlag en aktiv målgrupp som gästar oss, säger Bitte Nilsson, Ramundbergets Alpina.

Ramundberget har under flera år satsat på paketresor där upplevelser paketeras ihop med boende och mat. Frågan är om paketresorna i sig står för ökningen av antalet gäster?

– Vi har lärt oss att en paketresa tar några år att sätta sig. I år är till exempel löparlägret med Lena Gavelin fullbokat och det är tredje året vi kör samma läger. Däremot har ingen ännu nappat på ”Lyxig fiskecamp för tjejer” som är ett helt nytt paket. I år satsar vi lite extra på löpningen och genomför evenemanget Ramundberget Challenge den 1-2 september. En löpartävling med en fjällöparetapp och ett backlopp.

Klinken runt genomförs lördagen den 1 september. En 12 km lång bana i lågterräng. Här finns både tävlingsklass med tidtagning och motionsklass utan tidtagning. På söndagen är det dags för backloppet Mittåkläppen upp, 9 km med drygt 500 meters stigning. I Norge är det otroligt populärt med ”motbackelöp”, men än har inte tävlingsformen satt sig i Sverige och Ramundberget är lite av en pionjär.

– Många tror att man måste vara så duktig för att springa ett backlopp. Men det handlar om att utmana sig själv och vilja göra något annorlunda. Skidåkerskan Ida Ingemarsdotter kommer att delta, men det passar likväl motionslöparen. Det är dessutom tillåtet att ha stavar i båda tävlingarna för den som vill, säger Micke Andersson, tävlingsledare och aktiv fjällmaratonlöpare.

Ramundberget har haft sommaröppet i 75 år och med en medveten satsning de senaste fem åren ser man att marknaden ständigt ökar, om än långsamt. Det är fortfarande mestadels svenskar som hittar till fjälls under sommartid, tillsammans med danskar, tyskar och holländare.

För mer information, kontakta gärna
Bitte Nilsson, Ramundbergets Alpina, tel. 070-646 75 98
Micke Andersson, Ramundberget Challenge, tel. 070 – 924 50 78

Fakta Ramundberget Alpina AB
Ramundberget är en etablerad liten skid- och vandringsort med ett mycket starkt varumärke och där bolaget äger och driver det mesta som man möts av som gäst. Själva litenheten är ett nyckelord som värnas om och behandlas med respekt vid all framtidsplanering för Ramundberget. Här finns idag 42 nedfarter, 9 liftar, äventyrsland, helikopterskidåkning, restauranger, golf, kanot, cykling och vandringsleder. Boendet består av ett fjällhotell med enkel-, dubbel- och familjerum samt fristående stugor. Totalt erbjuder Ramundberget idag 1200 bäddar.