Matdestination vid vägens ände ­– måltiden får ta tid och plats i Ramundberget

Matdestination vid vägens ände ­– måltiden får ta tid och plats i Ramundberget

I skidorten Ramundberget, vid vägens ände, är måltiden en av dagens höjdpunkter allt sedan starten 1936. Grundarna Agaton och Brita bjöd då på matkärlek och värdskap med stort hjärta; och smaken av fjäll, sjö och skog fanns där naturligt. Äkthet, passion och äkta vara i matupplevelsen är genomgående för alla skidortens fem restauranger. Här bjuds det på naturlig svensk mat, lagad från grunden oavsett det är frukost, lunch, våfflor middag på tusen meters höjd eller White Guide-prisvinnande Agaton à la carte.

Förvaltar matkärlek från 1936 – hållbart och lagat från grunden

När Ramundberget grundades 1936, av Brita och Agaton, fanns det alltid plats vid bordsänden i mor Britas kök för skidåkare och vandrare. Mor Brita, som älskade att laga mat, rörde om i grytorna och Agaton stod för värdskapet.

Råvarorna kom direkt från fjället. Vilt från jakt, renen från vännerna i Mittådalen och röding från egen tjärn. Hjortron, lingon, blåbär och kantareller plockades av gårdens barn. Närheten till norska kusten gjorde pilgrimsmusslan från Hitra till ett naturligt inslag på tallriken.  I ”lagårn” fanns fjällkor, grisar och höns.

Mat med passion lust och äkta vara

Idag är det precis likadant. Nu passerar gäster råvaruleverantörer i Ljusnedal och Bruksvallarna på vägen till skidorten och på Ramundbergets fem olika restauranger är all mat lagad från grunden, enligt ”slow-food”-princip. Ledorden är passion, lust och äkta vara. Maten och måltiden får ta tid, runt bordet samlas man för att njuta antingen innan, under eller efter skidåkning.

Frukost, lunch och middag avnjuts på Fjällgården och Mor Britas. Här byts skidpjäxorna till tofflor; allt för att slippa onödiga oljud inför umgänget runt bordet. Restaurang Tusen, på tusen meters höjd, bjuder på magnifik vy från arkitektprisvinnande hus, skapad för att vara en del av naturen. Den når man nu på 4 minuter tack vare nya stolsliften Fjällgårdsbanan. Rudolf bjuder på uppsluppen och okomplicerad lättare måltid med matiga mackor, nystekta burgare eller tunnbrödrulle. Solbrännet serverar gedigen skidåkarlunch, Ösjöstugan på fjället nygräddade vofflor och värmande soppor. Bröd och godsaker får man från egna bageriet, BAK. I barerna serveras noga utvalda viner från handplockade gårdar samt öl från utvalda mikrobryggerier, gärna lokalproducerat.

White Guide-prisade Agaton ingen restaurang; utan en matupplevelse

I kombination med äkta matkärlek återfinns även nyfikenhet att testa högklassiga råvarorna i nya sammanhang. Något som skapar kreativa rätter. På exempelvis White Guide-prisade Agaton finns inga 3-rättersmenyer, istället bjuds man på en måltidsresa med ett antal strandhugg, med 6 eller 10 serveringar. Hampus Thunholm, krögare för Agaton, och Joel Kaspersson, köksmästare, baserar istället serveringarna på olika råvaror, utformade efter säsong och efter samtal med gästerna. Allt till en total matupplevelse.

”Bara maten i sig är en anledning att besöka oss. Förutom att man kan uppleva den bästa kombinationen av längd och alpint med 30 mil längdspår och 42 nedfarter vill vi nu även sätta Ramundberget på kartan som en matdestination ”, avslutar Anders Östring.

För pressbilder,  klicka på länken, eller kopiera in i din browser : http://application.mediaserver.nu/login.aspx    Login: press Password: press   Pressbilder fritt att användas endast för redaktionellt material. Vid publicering ange alltid Foto:Ramundberget/fotografens namn

Foto inkluderad i pressmeddelandet är fritt för press att använda för redaktionellt material. Ange Foto:Ramundberget/Tina Staffrén

För ytterligare frågor och intervjuer kontakta:

Anders Östring, vd Ramundbergets Alpina ab, 070-338 26 00, anders.ostring@ramundberget.se

För mer information om Ramundberget och högupplösta bilder kontakta:

Christin Ivansson, webb/sociala medier Ramundbergets Alpina AB, 070-646 75 98,christin.ivansson@ramundberget.se

Om Ramundberget

i Funäsfjällen (Härjedalen) är en genuin ursvensk fjällort som startade 1936 av äkta paret Agaton och Brita. Äktheten, litenheten och traditionen är nyckelord som värnas om och behandlas med respekt oavsett om man kommer för att avnjuta skidåkning under vintern eller något av de många vandringslederna under sommartid. Här finns idag 30 mil längdspår, 42 nedfarter, 10 liftar, Mickelinas värld, SPA, helikopterskidåkning, restauranger, golf, kanot, cykling och vandringsleder. Boendet består av ett fjällhotell samt fristående stugor. Ramundbergets Fjällgård är ansluten till Svenska Turistföreningen. Totalt erbjuder Ramundberget idag 1300 bäddar. Mer info hittar du på www.ramundberget.se