Nytt ljus på åkningen i Ramundberget – investerar i fördubblad backbelysning

Nytt ljus på åkningen i Ramundberget – investerar i fördubblad backbelysning

Det är Slalombacken som fått en ny rad ljusstolpar så att den nu har belysning från två håll. Det ger jämnare ljusförhållanden och gör att den åkbara ytan blir betydligt större.

– Nytt ljus ger bättre åkning både för allmänheten och för träningsgrupper. Det gör att vi kan förlänga åktiden med bra kvalitet och erbjuda ett jämnare ljusflöde i hela backens bredd. Och det går att sätta upp fler banor för träningsåkning, till exempel, vilket är viktigt inte minst på försäsongen, säger Kalle Ljungberg, sportchef på Ramundberget Alpina AB.

De nya stolparna täcker in östra kanten, det vill säga skidåkarens höger. Och Ramundberget har valt att satsa på energisnåla lampor.

– Det blir ett jämnt, bra ljus för åkning och träning samtidigt som vi håller ner energiförbrukningen vilket är bra för miljön.

Förberedelserna för säsongen pågår för fullt i skidanläggningen. I friåkningsområdet Osthang rensar man vindfallna träd. Och snöläggningen har påbörjats redan den 12 oktober tack vare en tidig och välkommen köldknäpp. Det ger möjlighet att välkomna alla klubbar som vill komma igång tidigt med träningen, och ger en tålig bas när natursnön kommer.

– Vi har haft 12 minusgrader i natt, det är kanonförhållanden för att lägga snö. Att kunna spruta redan i första halvan av oktober är ovanligt – i fjol började vi under höstlovet i slutet av oktober.

De första träningsgrupperna är bokade i november, men om kylan håller i sig lär åkarna dyka upp tidigare än så.

– Både alpina åkare och längdåkare är väldigt lojala snön. När den kommer, då dyker de upp direkt, säger Kalle Ljungberg.