Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Största motbackelöptävlingen i svenska fjällen går i helgen av stapeln i Ramundberget, Funäsfjällen.

Fjolårets succétävling Ramundberget Challenge har i år ännu fler deltagare. Under kommande helg är det fler än 100 startande och bara söndagens motbackelöp lockar över 70 deltagare som innebär att det är svenska fjällvärldens största motbackelöpstävling.

Klinken runt genomförs lördagen den 30 augusti.En 12 km lång bana i lågterräng. Här finns både tävlingsklass med tidtagning och motionsklass utan tidtagning. På söndagen är det dags för backloppet Mittåkläppen Upp, 9 km långt med dryga 640 höjdmeter. Starten går vid 700
m.ö.h., mål ligger på 1212 m.ö.h, på fjället Mittåkläppens topp.

– Många tror att man måste vara så duktig för att springa ett backlopp. Men det handlar om att utmana sig själv och vilja göra något annorlunda. Norska längdlandslagsåkaren Kristian
Tettli Rennemo, svenska längdsprintstjärnan Stina Nilsson och flera starka löpare från södra Sverige kommer att delta, men det passar likväl motionslöparen. Det är dessutom tillåtet att ha stavar i båda tävlingarna för den som vill, säger Micke Andersson, tävlingsledare och aktiv fjällmaratonlöpare.

Om vädret är med löparna kommer fjället att visa sig från sin bästa sida. Det är höstskrud på växter och träd och fjällbjörken brukar brinna i gult och rött. Dessutom är luften kall och klar en höstdag i
svenska fjällen.

– Om man är med på båda tävlingarna så blir det verkligen en annorlunda upplevelse. Det är något speciellt med att springa i fjällmiljö. För mig har det blivit lite av en drog, säger Lena Gavelin som
annars leder löparläger i Ramundberget på somrarna.

Kategorier

Ramundberget är en etablerad liten skidort med ett mycket starkt varumärke och där bolaget äger och driver det mesta som man möts av som gäst. Själva litenheten är ett nyckelord som värnas och behandlas med respekt vid all framtidsplanering för Ramundberget. Här finns idag 42 nedfarter, 9 liftar, äventyrsland, helikopterskidåkning, restauranger och freerideområden. Boendet består idag av ett fjällhotell med enkel, dubbel och familjerum samt fristående stugor. Totalt erbjuder Ramundberget idag 1300 bäddar.

Ramundbergets Fjällgård är ansluten till Svenska Turistföreningen.

Karin Sturesson

Presskontakt Kommunikation och marknad +46 709 99 00 09

Äventyr vid vägs ände

Snösäkra Ramundberget i västra Härjedalen är en genuin fjälldestination beläget vid vägs ände nära norska gränsen. Anläggningen ligger vackert inbäddad i Ljusnans dalgång på 710 m meter över havet, omgiven av en fjällvärld med över 30 toppar högre än 1000 meter över havet.

Ramundberget är ett alternativ för dig som söker äventyr året runt samt något äkta och småskaligt bortom det vanliga. Samtidigt finns här tillgång till Skandinaviens största skidsystem och till Funäsfjällens 30 mil sammanhängande preparerade längdspår. I Ramundberget finns 42 nedfarter, 10 liftar, fyra barnområden, flera parker, fin offpiståkning i fjällskogsområden mellan backarna och optimala förhållanden för toppturer. Utöver detta finns också pool/gym/massage, restauranger, lanthandel, Topsports sportbutiker mm. Idag erbjuder Ramundberget totalt 2600 bäddar fördelat på hotell, lägenheter, stugor, vandrarhem samt campingplats.

Ramundbergets värdegrund som genomsyrar verksamheten bygger på fyra viktiga värdeord; natur, tradition, värdskap och hållbarhet. Att värna om naturen är en självklarhet och att behandlas med vänlighet och respekt oavsett vem du är, vilken tid på året eller vilken reseanledning man har är centralt för oss.

Ramundberget
Vägs ände