NYTT PROJEKT SKA ÖKA UNGAS DEMOKRATISKA FÖRMÅGOR

Tystnad har aldrig drivit utvecklingen framåt. Raoul Wallenberg Academy (RWA) och Stiftelsen Fryshuset genom verksamheterna Ungdomar.se och we_change har beviljas 8,1 miljoner från Postkodlotteriet för att stärka nästa generations ledare i frågor som rör demokrati och organisering. Projektet “Non-Silence Generation” ska visa att unga är inte en tyst generation utan står upp för ett hållbart och demokratiskt samhälle.

Har man känt att man varit med och påverkat som ung är det större sannolikhet att man fortsätter vara engagerad i vuxen ålder. För att unga ska kunna påverka behövs kunskap om hur demokrati fungerar och hur en kan göra för att få inflytande.

I föreningslivet tränar unga sina demokratiska förmågor, med allt från årsmöten, omröstningar, debatter, till att samarbeta, ta ansvar och göra sin röst hörd. Med projektet vill vi sätta fokus på engagemang och kraften av föreningar som byggsten för en demokrati, säger Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy.

“Non-Silence Generation” ska ta tillvara på ungas förändringskraft. Inom projektet ska vi både matcha unga med föreningar och ideella uppdrag samt inspirera unga att själva starta och driva föreningar. Detta sker genom att ta fram en digital verktygslåda, anordna Sveriges största demokratisummit i Stockholm samt hålla lokala engagemangs-torg runt om i landet. Projektet är både digitalt och fysiskt samt lokalt och globalt.

Med projektet vill vi möjliggöra för unga att engagera sig på olika sätt, utifrån olika villkor och förutsättningar.

• Organisationer

• engagemang
  • postkodeffekten
  • postkodlotteriet
  • föreningsliv
  • föreningar
  • civilsamhället
  • demokrati
  • raoul wallenberg academy

Raoul Wallenberg Academy stärker unga förebilder att med civilkurage och handlingskraft skydda våra mänskliga rättigheter. Vårt mål är att åstadkomma en förändring genom att påminna om Raoul Wallenberg och hans gärning.

Vi är en insamlingsstiftelse som erbjuder gymnasieungdomar utbildning i ledarskap, lärarutbildningar, skolprogram samt är nationell koordinator för firandet av Raoul Wallenbergs dag. Vår verksamhet är gratis för ungdomar och sker i samarbete med gymnasieskolor och kommuner i hela Sverige.

Sarah Scheller

Föräldraledig 070-951 24 99