160 svenska artister för papperslösas rätt till vård

Nu offentliggörs det artistupprop där över 160 svenska artister har skrivit under Rätt till vård-initiativet som manar den svenska regeringen att lagstifta så att asylsökande och papperslösa får tillgång till vård på allt väsentligt lika villkor som övriga invånare.

Rätt till vård-initiativet är ursprungligen skrivet av 27 organisationer som gjort gemensam sak för allas rätt till vård. Däribland Röda Korset, Amnesty, Läkare utan gränser, Läkare i världen, LO, TCO, Läkarförbundet med flera. (www.vardforpapperslosa.se)

Bland de undertecknade syns: Joakim Thåström, Eva Dahlgren, Annika Norlin, Nina Persson, Markus Krunegård, Peps Persson, The Concretes, Peter Björn & John, Ola, The Tough Alliance, Christian Kjellvander, Stephen Simmonds, Stefan Sundström, Shirley Clamp, Amy Diamond, Titiyo och många många fler, samt de artister som spelar på Rätt till vård-festivalen.

Se PDF för alla namn, uttalanden från Annika Norlin, The Concretes och Stephen Simmonds samt det undertecknade Rätt till vård-initiativet.

Artistuppropet presenteras i samband med Rätt till vård-festivalen som arrangeras imorgon 25/11 i Göteborg och på torsdag 27/11 i Stockholm.

- Tack vare det enorma gensvar vi fick vid bokningen av artister till Rätt till vård-festivalen föddes idén till artistuppropet. Det finns verkligen ett brett stöd för den här frågan i samhället, och artistuppropet är ett sätt att synliggöra det på.
Det måste vara unikt när så vitt skilda aktörer unisont stödjer en fråga. Tidigare frivilligorganisationerna, fackförbunden, kyrkan, politiker från båda sidor av blocken och nu också artisteliten, säger Robert Höglund, festivalens projektledare i Stockholm.

Pressbilder: Eva Dahlgren, Annika Norlin, Markus Krunegård, The Concretes, Peter Björn & John, Shirley Clamp, Amy Diamond

Pressansvarig och projektledare i Stockholm, Robert Höglund,
073 727 1660, Robert@ratttillvard.se

Hemsidor: Rätt till vård-festivalen: www.ratttillvard.se, Rätt till vård-initiativet: www.vardforpapperslosa.se, tidigare pressmeddelanden: www.newsdesk.se/pressroom/ratttillvard.

• artistupprop
  • rätt till vård-initiativet